– Forbrukernes fokus på velvære, miljøpåvirkning og makroøkonomisk faktorer som økt inntekt i middelklassen vil forme det globale emballasjemarkedet.
Det sa president og CEO i det amerikanske pakkemaskinprodusentforbundet PMMI, Charles D. Yuska, som snart skal pensjonere seg og dermed deltok på sin siste Interpack-messe i Düsseldorf. I hvert fall som PMMI-president.
Presenterte fersk trendrapport
På Interpack i mai presenterte PMMI en fersk rapport om globale emballasjetrender som PMMI har laget i samarbeid Euromonitor og sponset av den australske emballasje og prosessmaskinforeningen, den italienske foreningen for automatisk pakking og pakkemaskiner og Processing & Packaging Machinery Association.
Trendene påvirker hvilke typer maskiner som blir valgt av dem som skal pakke forbrukervarer. Yuska trakk frem etterspørselen etter sunnere mat, “rene” etiketter og organiske produkter som viktige trender, spesielt rene etiketter.
– 37 prosent av de amerikanske forbrukerne mener det er viktig å forstå ingrediensene på matetikettene, mens 91 prosent tror at produkter med gjenkjennelige ingredienser er sunnere, sa Yuska. – Og økt etterspørsel etter organiske mat har gitt over 10 prosent vekst i denne sektoren.
Høytrykksprosessering
Ifølge Yuska er flere matprodusenter i ferd med å undersøke ny teknologi, som HPP (høytrykksprosessering) for å forlenge holdbarheten og levere ferskere og tryggere mat til forbrukerne.
Cold Pressure Council, som er iverksatt av PMMI, har definert HPP som en kritisk viktig teknologi for mat- og drikkevareindustrien.
Det er også økende krav til at emballasjen skal være mer bærekraftig. – Forbrukerne vil ha mindre emballasje og mindre avfall. Økte priser på jomfruelige materialer gir samtidig økt etterspørsel etter gjenvunnede materialer, sa Yuska.
Fleksibel emballasje og kjøpekraftig middelklasse
I regioner som Vest-Europa. Stillehavs-Asia, Midtøsten og Afrika er det vekst i fleksibel emballasje på grunn av lav vekt, gjenvinnbarhet og generell vekst i emballerte matprodukter.
– Økte krav til bærekraft gir også en økende etterspørsel etter mer energieffektive maskiner, sa Yuska. – Med veksten i fleksibel emballasje ser vi også økt etterspørsel etter fylle- og lukkemaskiner for denne typen emballasjematerialer.
Den siste makroøkonomiske trenden som ble tatt opp er veksten i middelklassen og den økte disponible inntekten som dette gir. I utviklede økonomier innebærer dette mer reising, travel livsstil og økt helsebevissthet.
Dette gir igjen etterspørsel etter sunn og lettvinn mat, forskjellige porsjonsstørrelser og emballasjedesign, samt nye matretter.
Netthandel av mat vokser fort
– Forbrukenes handlemønster endrer seg også. Nettbasert salg av mat vokser raskt, noe som også blir styrket av økt mobiltelefonbruk og handleapplikasjoner, la han til.
Forbrukere er alltid interessert i økt tilbud og betaler gjerne mer for lokale varianter, varer med kvalitetsingredienser og produkter som virker autentiske. Trenden mot mer kundetilpasning og premiumvarer har gitt behov for fleksibelt utstyr som kan kjøre korte serier og hyppigere skifter.
– Samtidig med den økte netthandelen, ser vi at de store butikkene har en nedgang, mens convenience-butikkene øker. Når det gjelder emballasje, bør man merke seg ståposer med glidelås. Vis er også at blister og strip-packs nå tas i bruk til dyrefor, avsluttet Yuska.