Global gjenvinning av plastemballasje kan økes

PUBLISERT: 19 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Ny forskning som ble lansert på World Economic Forums årsmøte i Davos i januar 2017 presenterer tre strategier for å øke gjenbruk og gjenvinning av plastemballasje til 70 prosent.

Plast har blitt en integrert del av den globale økonomien. På grunn av funksjonelle egenskaper og lav kostnad, har produksjonen av disse materialene blitt mer en 20-doblet i løpet av de siste 25 årene.

Men på tross av udiskutable fordeler, har plast også noen økonomiske og miljømessige ulemper som har fått store aktører til å tenke nytt om det globale plastsystemet.

The New Plastics Economy
Ellen Mac Arthurs Foundation og McKinsey & Co lanserte en ny forskningsrapport på World Economic Forum som viser at kun 14 prosent av plasten på det globale markedet samles inn for gjenvinning.

De har derfor gått inn for et nytt initiativ, the New Plastics Economy, der de presenterer tre strategier for å øke gjenbruk og gjenvinning av plastemballasje til 70 prosent.

1. Fundamental redesign og innovasjon kreves for småformat plastemballasje som poser, lokk og wrap for godteri. Slik emballasje representerer 30 prosent av markedet når det gjelder vekt men havner ofte utenfor innsamlingssystemene og ender dermed opp i naturen.

2. Gjenbruk er økonomisk attraktivt for minst 20 prosent av plastemballasjen, for eksempel ved å erstatte engangs plastposer med gjenbrukbare alternativer.

3. Gjenvinning representerer en viktig økonomisk mulighet for 50 prosent av plastemballasjen hvis man forbedrer designen av plastemballasje og systemene som skal håndtere den etter bruk.

Flere globale aktører er med
Følgende emballasjeprodusenter og merkevareeiere er med i prosjektet New Plastics Economy:
Amcor, Coca-Cola Company, Danonen, Mars, Novamont, Unilever og Veolia.

Les mer om rapporten her

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx