Fremtidsrettet laksefabrikk bygges på industri 4.0

PUBLISERT: 6 august 2017
OPPDATERT: 26 januar


CodeIT leverer industri 4.0-programvare til Cermaqs nye lakseslakteri på Storskjæret i Steigen, som vil fremstå som et av verdens mest innovative og effektive anlegg.

Baader GmbH og CodeIT AS i Oslo er blant leverandørene til det nye anlegget. Fabrikken på cirka 8 000 kvadratmeter i grunnflate skal stå klar for oppstart i løpet av 2. kvartal 2018.

Komplett løsning
Baader GmbH er en av verdens ledende produsenter av slakte- og prosesseringsutstyr, og sammen med CodeIT AS leverer de en komplett løsning.

Gjennom programvareløsningen CodeIT Enterprise ™ leverer selskapet intelligente systemer for merking, datafangst, sporbarhet, samhandling og digitalisering av det nye produksjonsanlegget.

Prosjektleder Atle Kvist fra Cermaq sier at selskapet stadig oftere blir utfordret på dokumentasjon og sporbarhet.

– Vårt grønne fotavtrykk er viktig for all vår fremtidige planlegging, derfor har vi valgt CodeIT til å levere en løsning som passer perfekt til våre krav. De har spesialisert seg på en intelligent og fleksibel programvare som gir oss den kontroll og åpenhet vi trenger.

Integrering av alle maskiner
Daglig leder/CEO for CodeIT Bjørnar Torsnes har jobbet i kulissene med dette prosjektet det siste året. Sammen med System Software Manager Claes Park og prosjektleder Inge Stenvoll har de designet en løsning som gjør at Cermaq kan integrere alle maskiner i produksjonsmiljøet.  

– Denne fleksibiliteten gir full frihet for kunden til å velge tidsmessig utstyr fra de mest konkurransedyktige leverandørene, sier Torsnes.

Det er lang tradisjon i bransjen for at bare en nøkkelleverandør får oppdraget, og setter dermed standarden for teknologinivået. Som et resultat av dette blir det ingen reell konkurranse i innkjøpsprosessen.

– CodeIT AS bidrar til et åpent og fleksibelt system som gir full frihet til å velge de beste teknologi-miljøene.

Big Data and The Internet of Things
Med denne avtalen vil Cermaq få en komplett fabrikk etter «Industry 4.0 manufacturing facility»-standard. På dette anlegget vil all registrert informasjon følge hver enkelt fisk og gjøre den sporbar helt frem til kunden.

Hvilke konkrete fordeler gir dette til en lakseprodusent?

– Et moderne lakseslakteri mottar fisken, vurderer kvalitet, vekt, gradering etc., og gjennom alle trinn i prosessen avgjøres det automatisk hvilken avdeling fisken skal videre til, sier Torsnes i en kommentar.

– Når vi kobler dette sammen på en intelligent måte, kan vi oppnå vesentlig bedre effektivitet. For eksempel kan systemet beregne riktig mengde volum av is i kasser avhengig av forsendelsesstedet. Leveransen blir industri 4.0 i praktisk anvendelse.

Full kontroll over produksjonen
CodeIT jobber på tvers av mange næringer og har tidligere levert løsninger til Marine Harvest, Pelagia, Coldwater Prawns of Norway, EWOS (nå Cargill Animal Nutrition) og BioMar.

Ifølge selskapet vil programvaren CodeIT Enterprise ™ gi kundene full kontroll på en brukervennlig og pålitelig plattform utformet for fremtidig vekst, og med klare tekniske, økonomiske og driftsmessige fordeler.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar