Økt netthandel og hjemlevering er forventet å gi global vekst for belagt fiberemballasje, ifølge en ny rapport fra Global Market Insights.
Dagligvarehandelen er en av de største brukerne av belagt fiberemballasje i dag. Netthandelen utgjorde nesten 10 prosent av den totale dagligvarehandelen i Storbritannia i 2015. I USA utgjør netthandel 4 prosent av totalsalget, og man venter videre vekst.
Økt etterspørsel etter fleksibel emballasje
Også Asia, ledet av Kina, Japan og India forventer betydelig vekst i nettsektoren, noe som øker behovet for forskjellige typer emballasje.
En annen driver i det globale markedet for belagt papir er økende etterspørsel etter fleksibel emballasje i mat- og drikkevareindustrien. Økt bevissthet om plastemballasje bidrar til økt bruk av biobaserte og nedbrytbare emballasjematerialer.
Fleksibel emballasje brukes også til industrivarer, forbrukerprodukter og medisiner, med mer. Mat- og drikkevareindustrien har mer enn 50 prosent av det globale markedet for fleksibel emballasje, og det er en økende trend i forbruket av emballert rett-i-ovnen ferdigmat.
Det finnes også faktorer som bremser
Høy etterspørsel etter bilder med god trykkvalitet vil også påvirke markedet for belagt papir. På den andre siden vil nedgangen i tilgjengelig trevirke føre til et markedsskifte der man benytter substitutter.
Det høye forbruket av energi og vann, samt kostnadene for papirproduksjon vil også bremse utviklingen.
Les mer om rapporten her: https://www.gminsights.com/industry-analysis/coated-paper-market