Forskningsprosjekt viser fire scenarier for fremtidens meieri

PUBLISERT: 1 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

Tetra Pak og Lund Universitet har gjennom et felles forskningsprosjekt kommet frem til fire sannsynlige scenarier for meieriindustrien i 2030.|Frederik Wellendorph, Tetra Pak|Lars Holmquist, Executive Vice President Packaging Solutions & Commercial Operations|Dr. Christian Koch, LUSEM|Frederik Wellendorph, Tetra Pak

Lund Universitet og Tetra Pak har gjennom et felles forskningsprosjekt kommet frem til fire sannsynlige scenarier for fremtidens meieriindustri.

Tetra Pak og Lund University School of Economics and Management har nylig fullført en felles studie som presenterer fire sannsynlige scenarier for fremtidens meieriindustri,
Seks globale markeder er analysert for å undersøke kritisk usikkerhet om sosiale og miljømessige krefter og teknologiskifter som kan påvirke meierilandskapet de neste ti årene.

Frederik Wellendorph, Tetra Pak

Frederik Wellendorph, Vice President Business Unit Liquid Food, uttaler:

– Mat- og drikkevaresektoren står foran en enorm overgang det neste tiåret, og meieriindustrien vil merke dette mest. Mange utfordringer ligger foran oss, men det er nok av muligheter for produsentene også.

– Nøkkelen til suksess i det nye landskapet ligger i å utnytte fleksibiliteten og svare proaktivt på bølgen av disruptive forandringer.

Meieriindustrien er i hjertet av utviklingen
Dr. Christian Koch, LUSEM

Dr. Christian Koch ved universitetet i Lund sier at den globale meieriindustrien er i hjertet av den globale overgangen i matsektoren.
– Konturene i denne overgangen er allerede i ferd med å ta fasong. Dette prosjektet har benyttet etablert metodikk for å utvikle scenarier for meieriindustrien og relaterte sektorer for matprosessering og distribusjon i 2030.
– Scenariene er så forskjellige fra hverandre som mulig, men samtidig sannsynlige og troverdige, Dermed bør alle betraktes som mulige i fremtiden.
Prosjektet har gått over et og et halvt år og har analysert markedene i USA, Storbritannia, Kina, India, Nigeria og Brasil,

De fire scenariene er:

Dairy Evolution
Ingen store overraskelser da meieriene følger nåværende trender og går gjennom mindre endringer.
Green Dairy
Sterke sosiale og miljømessige krefter, som kundekrav og politiske restriksjoner, men liten teknologiovergang, driver industrien mot store investeringer for å redusere karbonfotavtrykket.
New Fusion
Domineres av innovativ teknologi og prosesser, men lav påvirkning fra sosiale og miljømessige krefter.
Brave New Food
En kombinasjon av sterke sosiale og miljømessige krefter og høyinnovativ teknologi fører til en komplett forandring.

Les mer om de fire scenariene.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar