IKEA har vært vant til at besøkstallene i varehusene bare øker og øker. Slik er det ikke lenger. Men på nettet opplever de en enorm økning. Og nettkundene krever mer.
– Fram til 2012 hadde vi en virksomhet der vi konstruerte møbler som vi fant produsenter til og deretter sendte ut i varehusene. Etter 2012 er alt forandret, sa Allan Dickner, Acting Packaging Development Manager i IKEA på Emballasjedagene.
Kundene bestemmer
Etter 2012 har nettsalget blitt mye større og utviklingen går mye raskere. Livet styres mer og mer fra PC.
– Kundene kommer til å bestemme hvordan og hva vi skal produsere, fortsatte han. – De vil også bestemme om varene skal leveres montert eller flatpakket og om emballasjen skal være med tilbake.
I Tokyo og Shanghai krever over 50 prosent av kundene å få varene hjemkjørt. Dickner mener at IKEA må forberede seg på andre distribusjonsmetoder også andre steder i verden.
Faktisk er det slik at IKEA alltid tester ut ny emballasje i Norge og aller helst i Tromsø. – Årsaken er at distribusjonen er vanskelig, og klarer emballasjen Tromsø, klarer den resten, sa Dickner.
At IKEA forholder seg til bærekraftig utvikling, er ifølge Dickner noe kundene skal ta for gitt. Men han er stolt over at emballasjeforbruket i IKEA øker vesentlig mindre enn salget.
Retur og resirkulering
Det IKEA jobber mest med nå er sirkularitet i form av gode retursystemer.
– Over lange avstander er det bedre å resirkulere enn å returnere. Dessuten skal vi bruke jomfruelig fiber, siden det må til for å opprettholde resirkuleringen. De som vil at alt skal være gjenbruk, har misforstått kompleksiteten, sa Dickner.
All plastemballasje i IKEA-systemet skal imidlertid være resirkulert eller oljefri innen 2020, mens bruk av EPS allerede er faset ut. Plastposene er skiftet ut med innlegg og esker i fiber, og 450 millioner papirpaller er tatt i bruk.
Dickner sa også at nye produkter må utvikles sammen med emballasjen. – Om man først lager et produkt og etterpå lager emballasjen, har man tapt. Kundene blir fornøyd om emballasjen er lett å åpne og å bli kvitt.
Allan Dickner tror at så mye som 20-25 prosent av salget vil foregå på nett om noen år. I dag er 4-5 prosent av salget nettbasert. IKEA møter trenden ved å standardisere og utfordre seg selv,
Og mens andre mener at kreativitet er å tenke utenfor boksen, satser IKEA på å tenke «inside the box».