Forbedret resultat for Nortura i andre tertial

PUBLISERT: 28 september 2016
OPPDATERT: 26 januar


Nortura leverer fortsatt resultatvekst i andre tertial. Driftsresultatet hittil i år er 208 millioner, en økning på 175 millioner kroner. Konsernsjef Arne Kristian Kolberg er fornøyd med dette.

– Jeg er fornøyd med at vi fortsetter resultatframgangen. Planen i konsernstrategien der målet er å gjøre Nortura mer lønnsomt gir resultater. Vi øker inntektene og kutter kostnadene, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Kjedeunike merkevarekonsepter
Reduserte kostnader, utviklingen i datterselskapet Norfersk, som leverer ferskt kjøtt til NorgesGruppen, har sammen med storkjøkkenmarkedet bidratt til den positive utviklingen.

Grillsesongen har også vært god. I sommer ble det blitt utviklet kjedeunike Gilde- og Priorprodukter.
Det er en klar utvikling blant dagligvarekjedene om å satse på egne merkevarer (EMV). Dette går fortsatt på bekostning av Nortura sine merkevarer.

Kjedeunike merkevarekonsepter bidrar til å gjøre Gilde og Prior mer attraktive.

Spiller på lag med handelen
– Vår strategi er å spille på lag med handelen, noe grillsesongen, der vi har tilpasset våre merkevarer til hver enkelt kjede er et godt eksempel på, sier Kolberg.

Tidligere i år ble Nortura kåret til en av Norges 25 mest innovative virksomheter. – Vi ser store muligheter i innovasjon og har en ambisjon om å ta en sterk posisjon innenfor det grønne skiftet, sier Kolberg.

– Det er fortsatt lave marginer i vårt selskap, men vi er på rett vei. Et bedret resultat gir oss mulighet til å investere i ny vekst og dermed trygge norsk matproduksjon og norske arbeidsplasser, sier Kolberg

 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx