Nortura leverer fortsatt resultatvekst i andre tertial. Driftsresultatet hittil i år er 208 millioner, en økning på 175 millioner kroner. Konsernsjef Arne Kristian Kolberg er fornøyd med dette.
– Jeg er fornøyd med at vi fortsetter resultatframgangen. Planen i konsernstrategien der målet er å gjøre Nortura mer lønnsomt gir resultater. Vi øker inntektene og kutter kostnadene, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.
Kjedeunike merkevarekonsepter
Reduserte kostnader, utviklingen i datterselskapet Norfersk, som leverer ferskt kjøtt til NorgesGruppen, har sammen med storkjøkkenmarkedet bidratt til den positive utviklingen.
Grillsesongen har også vært god. I sommer ble det blitt utviklet kjedeunike Gilde- og Priorprodukter.
Det er en klar utvikling blant dagligvarekjedene om å satse på egne merkevarer (EMV). Dette går fortsatt på bekostning av Nortura sine merkevarer.
Kjedeunike merkevarekonsepter bidrar til å gjøre Gilde og Prior mer attraktive.
Spiller på lag med handelen
– Vår strategi er å spille på lag med handelen, noe grillsesongen, der vi har tilpasset våre merkevarer til hver enkelt kjede er et godt eksempel på, sier Kolberg.
Tidligere i år ble Nortura kåret til en av Norges 25 mest innovative virksomheter. – Vi ser store muligheter i innovasjon og har en ambisjon om å ta en sterk posisjon innenfor det grønne skiftet, sier Kolberg.
– Det er fortsatt lave marginer i vårt selskap, men vi er på rett vei. Et bedret resultat gir oss mulighet til å investere i ny vekst og dermed trygge norsk matproduksjon og norske arbeidsplasser, sier Kolberg