Folk forstår ikke hva «biobasert» emballasje er

PUBLISERT: 6 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

||

Svenske forbrukere vet ikke hva begrepet «biobasert» innebærer, viser en forbrukerundersøkelse som er gjort på oppdrag for Tetra Pak.

Forbrukerundersøkelsen ble gjennomført av Refina og viser at 44 prosent av de svenske forbrukerne assosierer «biobasert» med noe som er biologisk nedbrytbart.

Tror det har med gjenvinning å gjøre
Bare 42 prosent angir ett av to riktige svar, nemlig at «biobasert enten betyr at varen av er laget av vekstbaserte materialer eller at den ikke inneholder fossile materialer.

Undersøkelsen viste også at en fjerdedel tror at «biobasert» først og fremst betyr at råvaren kan gjenvinnes til nye produkter. 

Naturligvis kan biobasert plast gjenvinnes, men det kan også fossil plast, så gjenvinnbarhet er ikke noe spesifiviskt for biobaserte materialer og produkter.

Undersøkelsen avslører en kunnskapsbrist hos forbrukerne som Tetra Pak og andre aktører nå vil ta tak i.

Må bli bedre på å informere
– Et av våre viktigste mål er å hjelpe forbrukerne med å gjøre bærekraftige valg, og her er det tydelig at vi og andre i bransjen må gjøre mer, sier Erik Lindroth, miljødirektør på Tetra Pak Nordics.

– Vi må rett og slett bli bedre på å informere og lære bort klimanytten ved å velge produkter med biobaserte materialer på samme måte som vi må informere om gevinsten ved å gjenvinne emballasje når den er brukt.

Både bransjen og myndigheter jobber nå med å etablere felles spilleregler for biobaserte materialer og varer.

For eksempel definerer den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN et biobasert produkt som «et produkt som kommer helt eller delvis fra biomasse, som tre, planter eller dyr, og kan ha gjennomgått fysisk, kjemisk eller biologisk behandling».

Forstår ikke fordelen med biobaserte materialer
Undersøkelsen viser at dette arbeidet ikke har fått gjennomslag hos forbrukerne, som har lite kjennskap til fordelene med produkter basert på biomasse fremfor fossile materialer. Her har næringsliv, organisasjoner og myndigheter en jobb å gjøre.

Tetra Pak holder på med å bytte ut fossile råvarer med biobaserte i sin portefølje.

– I løpet av 2015 kunne vi for første gang tilby drikkekartong som helt og holdent er laget av vekstråvare, mens plastkorken er laget av sukkerrør. Den fornybare plasten har de samme egenskaper som den av fossil råvare, sier Lars Sickert, technology analyst hos Tetra Pak Packaging Solutions AB.

– Vi jobber aktivt for at flere av våre kunder skal velge emballasje med fornybar plast og har allerede sette økt etterspørsel etter biobaserte produkter hos store nordiske næringsmiddelbedrifter.
 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx