Flowpack oppgraderes som osteemballasje av Bemis

PUBLISERT: 1 mai 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Materialforbruket reduseres betydelig med  Be-Pack™ – en flowpack for ost og andre produkter som skal selges over disk eller i hyller.

– Konkurransen er hard i fleksibel emballasje, spesielt siden nye aktører tilbyr lave priser siden de produserer i lavkostland. Bemis har sin styrke i materialvitenskap og know-how, sier Markku Rommi, markedsdirektør i Bemis.

Fokuserer på materialteknologi
– Vi anstrenger oss ikke for å konkurrere på materialpriser men med verdiøkende løsninger som våre kunder vil tjene på, forklarer han i et intervju med blandet International Dairy Magazine.

Bemis har opprettet et globalt innovasjonssenter (BIC) i Neenah i Wisconsin, USA, i hjertet av den amerikanske meieriregionen. Her driver man med forskning og utvikling av nye emballasjeløsninger og forsøker å skaffe seg dypere innsikt i hvordan emballasjen oppfører seg i og utenfor butikken.

BIC gir svar på noe av de vanskeligste spørsmålene, som for eksempel å forstå hylleplasseringen, evaluere kundenes øyebevegelser og produktdifferensiering i et miljø som er 100 prosent som i dagligvarehandelen.

Fra rigid til fleksibel emballasje
Forskningen gjør at Bemis har vært tidlig ute med løsninger som senere blir tatt opp som bransjestandard. Paper Like™ ble for eksempel tatt i bruk for seks år siden i Sør-Amerika og lukkeløsningen EZ Peel ™ har vært standard for Bemis-kunder i 10 år.

Be-Pack er en flowpack-løsning for alle typer ost som skal selges over disk eller i hyller.
– Vi har i det siste sett et skifte fra rigid til fleksibel emballasje, og denne overgangen opprettholder sikkerhetsnivået og enkelheten, sier Luc Vandendriessche, forretningsutvikler for Be-Pack™.

– Maskinleverandørene har også vært veldig kreative til å utvikle konsepter for fleksibel film kombinert med tynnveggede plastskåler eller belagte kartonginnlegg for å opprettholde stabiliteten og fastheten.

– Enkel åpning av flowpack kan oppnås med glidelås, selvklebende tape eller selvklebende etikett, sier Vandendriessche.

Bærekraftig vekst
Bemis forventer at Be-Pack™ vil vokse. Flowpack-basert emballasje har en stor trykkflate og er lett å åpne og lukke, samtidig som avfallsmengden er liten.

– Basert på Bemis’ FoU-program og mine samtaler med maskinkonstruktører som fokuserer på utbytte fra linjene, forventer jeg en interessant utvikling de neste få årene, sier Luc Vandendriesse.

Bemis har vært en pioner på monomaterialer i 10 år allerede. Fusjonsforsegling av mono A-Pet gir en PE-film som er 50µm tynnere og det gir 15 prosent materialbesparelse.

Materialbesparelse
– Dette er mye bedre enn materialgjenvinning, mener Markku Rommi.

Selv om disse filmene er noe dyrere, er materialbesparelsen såpass stor at den kompenserer for prisforskjellen.  Skinpack kan ifølge Rommi spare opptil 25 prosent material, mens BePack c sparer opptil 40 prosent vekt, siden man bruker en svært liten skål.

Å kombinere Be-Pack™ med Paper-Like™ har vært en stor suksess for Bemis og deres kunder.
 

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl