EU-regler får konsekvenser for det norske plastmarkedet

PUBLISERT: 7 november 2023
OPPDATERT: 7 november
Illustrasjon: Grønt Punkt Norge

Femten nye EU-standarder for plastholdig emballasje kommer sannsynligvis til implementeres også av det norske lovverket. Men det er et vindu åpent for at aktører på det norske markedet kan komme med innspill.

De 15 standardene kommer for avstemming i den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN 4. desember. Hvis norske aktører ønsker å komme med innspill eller kommentarer må de være på plass 23. november.

Dersom de nye europeiske standardene innføres som harmoniserte standarder og dermed blir en del av lovverket, vil det få store konsekvenser for bruk og gjenvinning av emballasje i det europeiske markedet. Den emballasjen som ikke oppfyller kravene, vil bli dyrere eller rett og slett ikke kunne settes på det europeiske markedet. All plastemballasje som ikke er gjenvinnbar, blir forbudt.

Standardene kommer som følge av EUs strategi på plast og målsettinger om økt gjenvinning av plastemballasje og bruk av sekundært materiale. Dette kan ha store konsekvenser for både produsenter og brukere av emballasje samt avfalls og gjenvinningsbransjen.

– Vi ønsker innspill fra de som produserer og bruker emballasje, og fra aktører som jobber med avfallsinnsamling og behandling, sier Anastasiia Moldavska, som leder den norske standardiseringskomiteen for bærekraftig emballasje.

– Deltakelse vil også gi innsyn i kommende kriterier for utvikling av resirkulerbart design. Det kan være en fordel når man skal å imøtekomme framtidige endringer, og eventuelt gjøre nødvendige investeringer, mener Moldavska.

Standard Norge på banen

Den norske standardiseringskomiteen for bærekraftig emballasje går nå gjennom forslagene til de nye europeiske standardene for plastholdig emballasje.
To av standardene tar for seg design av emballasje, mens én angir kategorisering av hva som er gjenvinnbar emballasje. En annen standard omfatter avfallsinnsamling og sortering. De resterende standardene er polymerstandarder f.eks. på PP, PET, PS, EPS m.fl.

– Vi trenger standardene for å legge grunnlaget for både standardisering og innovasjon innenfor emballasjeproduksjon. Dette kommer til å bidra til at alle produsenter og brukere av plastemballasje til sine varer får gode verktøy til å oppfylle regelverk og bidra til det grønne skiftet, mener Moldavska.

Standard Norge oppfordrer interessenter som ønsker å innsyn i standardforslagene, eller som ønsker å delta, til å ta kontakt med Standard Norges prosjektleder Sigridur Thormodsdottir.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Hit skal plastemballasje fra Vestland sendes

Den første lasten med plastemballasje er ankommet Norges nye finsorteringsanlegg. I løpet av 2025 skal husholdningsplast fra Vestland sorteres her.
omraa_frontbilde

Fra fruktpose til matavfallspose – nytt pilotprosjekt kan spare millioner av plastposer

Hvert år brukes det over 200 millioner tynne fruktposer i norske dagligvarebutikker. Med kommende krav fra EU om å fase ut slike poser innen 2030, haster det å finne alternative løsninger. Prosjektet “Fra fruktpose til matavfallspose” undersøker om enkle, lett tilgjengelige poser kan få dobbelt funksjon – først som handlepose, så som sorteringspose for matavfall.
Monika Myhrstuen butikksjef Extra Jevnaker