- Et folk får den teknologien de fortjener, ifølge ekspert

PUBLISERT: 15 november 2017
OPPDATERT: 26 januar


Vi står foran den fjerde industrielle revolusjonen, og ifølge Silvija Ceres skal man virkelig være på hugget for å henge med når den nye hverdagen treffer.

– Et folk får de politikerne de fortjener. De får også teknologien de fortjener. Men mens teknologien styrer verden, kommer programvare til å spise den, sa Silvija Ceres, associate partner i selskapet TechnoRocks på Emballasjedagene.

Nytter ikke å vente for lenge
Hun nevnte noen eksempler på bedrifter som sov i timen da ny teknologi dukket opp. Nokia, som hadde verdens beste mobiltelefoner men ventet for lenge med å henge seg på da smarttelefonene kom.

– I 2009 sa Nokias sjefsstrateg Anssi Vanjoki at Apple ville forbli en nisjeleverandør av mobiltelefoner, slik de var med Mac. Hvor er Nokia nå?

Hun nevnte lignende tilfeller der Amazon, Netflix og Tesla ble undervurdert av sine konkurrenter. I 2015 sa Dieter Zetsche i Daimler at han ikke var søvnløs av Apples forsøk på å bygge biler, myntet på Tesla.

Cirka 100 år mellom kvantesprangene
Det har vært tre store industrielle revolusjoner tidligere, der teknologiske kvantesprang endret verden, med cirka 100 år mellom hver:

* 1784:  Damp, vann og mekanisk produksjonsutstyr
* 1870: Elektrisitet, masseproduksjon og arbeiderkultur
* 1969: Elektronikk, IT, automatisert produksjon
* ? Cyberfysiske systemer

– Vi har tenkt på digitalisering i 50 år, eller kanskje til og med i 200 år. Men mens det på 70-årene var mulig med lineær framskriving av utviklingen, må vi nå gjette hvor fort det går. Mange styrer godtar ikke det som beslutningsgrunnlag, og da kan det gå som med Nokia, sa hun.

Kontinuerlig videreutdanning
Hun varsler en fremtid der tilegnet kunnskap vil ha stadig kortere varighet, noe som betyr at man videreutdanne seg nesten kontinuerlig. Og skal man vinne, må man være tilstede på nett, der den sterkeste tar alt.

– Det har aldri vært lettere å starte business men aldri vært vanskeligere å ta markedsandeler, sa hun.
Trøsten får være at norske bedrifter har hatt en kultur for å være såpass annerledes at de har lykkes mye bedre enn folketallet i Norge skulle tilsi.

Telenor, Schibsted, Wilhelmsen, StormGeo, Ruter og NRK har alle skapt produkter i verdenstoppen.
– Jeg tror dette skyldes nordmenns evne til å jobbe hardt når det blåser som mest, sa Silvija Ceres som en avslutning på Emballasjedagene.

Og det er jo noe å ta med seg som en motivasjon i hverdagen.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x