Vi står foran den fjerde industrielle revolusjonen, og ifølge Silvija Ceres skal man virkelig være på hugget for å henge med når den nye hverdagen treffer.
– Et folk får de politikerne de fortjener. De får også teknologien de fortjener. Men mens teknologien styrer verden, kommer programvare til å spise den, sa Silvija Ceres, associate partner i selskapet TechnoRocks på Emballasjedagene.
Nytter ikke å vente for lenge
Hun nevnte noen eksempler på bedrifter som sov i timen da ny teknologi dukket opp. Nokia, som hadde verdens beste mobiltelefoner men ventet for lenge med å henge seg på da smarttelefonene kom.
– I 2009 sa Nokias sjefsstrateg Anssi Vanjoki at Apple ville forbli en nisjeleverandør av mobiltelefoner, slik de var med Mac. Hvor er Nokia nå?
Hun nevnte lignende tilfeller der Amazon, Netflix og Tesla ble undervurdert av sine konkurrenter. I 2015 sa Dieter Zetsche i Daimler at han ikke var søvnløs av Apples forsøk på å bygge biler, myntet på Tesla.
Cirka 100 år mellom kvantesprangene
Det har vært tre store industrielle revolusjoner tidligere, der teknologiske kvantesprang endret verden, med cirka 100 år mellom hver:
* 1784: Damp, vann og mekanisk produksjonsutstyr
* 1870: Elektrisitet, masseproduksjon og arbeiderkultur
* 1969: Elektronikk, IT, automatisert produksjon
* ? Cyberfysiske systemer
– Vi har tenkt på digitalisering i 50 år, eller kanskje til og med i 200 år. Men mens det på 70-årene var mulig med lineær framskriving av utviklingen, må vi nå gjette hvor fort det går. Mange styrer godtar ikke det som beslutningsgrunnlag, og da kan det gå som med Nokia, sa hun.
Kontinuerlig videreutdanning
Hun varsler en fremtid der tilegnet kunnskap vil ha stadig kortere varighet, noe som betyr at man videreutdanne seg nesten kontinuerlig. Og skal man vinne, må man være tilstede på nett, der den sterkeste tar alt.
– Det har aldri vært lettere å starte business men aldri vært vanskeligere å ta markedsandeler, sa hun.
Trøsten får være at norske bedrifter har hatt en kultur for å være såpass annerledes at de har lykkes mye bedre enn folketallet i Norge skulle tilsi.
Telenor, Schibsted, Wilhelmsen, StormGeo, Ruter og NRK har alle skapt produkter i verdenstoppen.
– Jeg tror dette skyldes nordmenns evne til å jobbe hardt når det blåser som mest, sa Silvija Ceres som en avslutning på Emballasjedagene.
Og det er jo noe å ta med seg som en motivasjon i hverdagen.