Esko lanserer strategi for ernæringsmerking av mat

PUBLISERT: 5 mars 2017
OPPDATERT: 26 januar

En av verdens største leverandører av integrerte løsninger for emballasjeindustrien, Esko, vil hjelpe bedrifter å tilpasse emballasjen til nye merkekrav for ernæring.

– Vi ser en bølge av ny lovgivning etter hvert som regjeringer over hele verden vil oppdra forbrukerne gjennom produktemballasje, sier Philippe Adam, vice president Global Marketing i Esko.

Innebærer oppgradering av emballasjen
– For mat- og drikkevareindustrien, samt mange farmasøytiske og «nutrasøytiske» leverandører innebærer dette at de må oppgradere emballasjen og forretningsprosessen tilsvarende. Med vår nye skreddersydde løsning og smarte programvare kan vi hjelpe dem, fortsetter han.

Lanseringen fra Esko kommer etter at amerikanske Food and Drug Administration (FDA) introduserte en modernisert varedeklarasjon for ernæringsfakta, som produsentene må rette seg etter innen juli 2018.

Det amerikanske landbruksdepartementet har senere foreslått å oppdatere næringsdeklarasjonen for kjøtt- og fjærekreprodukter. Flere land tenker i de samme baner, og nye retningslinjer for å kommunisere ernæringsinformasjon på emballasjen i Canada og Frankrike. Flere er ventet å følge.

Løsninger som forenkler kompleksiteten
Avhengig av behovene i hver organisasjon og hvor dataene skal lagres, har Esko laget tre definerte løsninger. Løsning 1 starter med merkevareeieren, løsning 2 med den grafiske utformingen, mens løsning tre er full systemintegrasjon.

Hver organisasjon kan velge den løsningen som i nåværende situasjon passer best.

Detaljert informasjon om de forskjellige løsningene kan du lese her.

70 prosent spart tidsbruk
I tillegg lanserer Esko en løsning som kan hente ut ernæringsfakta fra eksisterende emballasjefiler og konvertere disse til data som kan brukes til å automatisere designen. Dette er beregnet å gi 70 prosent spart tidsbruk for kunder som må oppgradere for å samsvare med de nye kravene.

– Det er viktig at bedriftene kan ligge i forkant av de nye kravene og føle seg trygge på at hver enkelt SKU de produserer har samsvarende emballasje, sier Philippe Adam.

– Esko vil fortsette å levere nye templater der ernæringsinformasjon og ingredienser kan plasseres automatisk. Med vår løsning kan nye krav bli en del av den daglig jobben og ikke et unntak eller forstyrrende element.
 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors