En av ti netthandelskunder mottar ødelagte produkter

PUBLISERT: 2 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar


Ifølge DS Smtih blir en av ti netthandelskunder skuffet over å motta og måtte returnere ødelagte varer. Netthandelen taper 648 millioner pund på refundering i UK.

Under Black Friday ble det i Storbritannia brukt 8,1 milliarder pund på netthandel, og DS Smith hevder at 8 prosent av varene blir skadet under transport. En tredel av produktene vil være i så elendig forfatning at de ikke kan brukes.

Mange handler julegaver på nett
To tredeler av alle netthandelskunder på Black Friday benyttet anledningen til å handle julegaver. Det betyr at mange vil bli skuffet over det de pakker ut på juleaften.

10 prosent av de ødelagte produktene er leker, og det betyr at mange barn vil bli berørt.

Selv om mange blir både skuffet og frustrerte over ødelagte produkter, vil en av fire la være å be om refundering. Mange syns det er for mye styr eller at skaden ikke er alvorlig nok. En tredel opplever dessuten av krav om refundering blir avslått eller forsinket.

Forbrukerne mener at skadene skyldes transportørene eller feil størrelse på emballasjen.

50 berøringspunkter stiller større krav til emballasjen
– Reisen fra netthandelsselskapet til forbrukerens dør har inntil 50 berøringspunkter. Det er 40 flere enn for vanlige butikker, så det er ekstra viktig at emballasjen beskytter produktet gjennom hele reisen, sier Greg Dawson, Director of Corporate Affairs i DS Smith.

Han sier at de økonomiske og følelsesmessige kostnadene ved å motta ødelagte produkter er betydelig, spesielt under en høytid. 

– Leverandørene må kunne garantere at produktene er hele når de ankommer kundene.  Ved å bruke innovativ teknologi som kan simulere leveringsreisen, som DS Smiths DISCS, kan emballasjen optimeres så den motstår alle belastningene mellom leverandør og kunde.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot