– Salget av torsk øker med 41 prosent og laks med 18 prosent. Produktutvikling, emballasje og enkelhet er årsaken til økningen, sier Sara Møllebakken i Norges Sjømatråd.
Når nordmenn handler fisk, er det fersk fisk som dominerer, men den kan gjerne være tilsatt krydder eller saus, eller være bearbeidet til fiskekaker.
Nordmenn vil ha filet
– Nordmenn vil ikke bare ha fersk fisk, de vil også ha filet. De kjøper både ferdigpakkede fileter og fileter i løsvekt. Ferdigpakket fisk økte mest, med 36 prosent i fjor, sier Møllebakken.
Hun forteller at prisene har økt litt, og mener at det viser at forbrukerne er villige til å betale litt mer for det de vil ha.
Når det gjelder bearbeidet fisk, er torsk nummer 1 og laks nummer to på salgslistene. Når det gjelder ubearbeidet fisk, er laksen størst.
Nedgang i det totale sjømatsalget
Men til tross for gode salgstall, er det en nedgang i husholdningsforbruket av sjømat per capita på 1 prosent.
– Dette er ikke dramatisk foreløpig, men det er den eldste generasjonen som spiser mest fisk. Det er derfor en grunn til å tro at en større nedgang vil komme om 20 år dersom ikke noe gjøres.
De viktigste driverne for kjøp av sjømatvarer er ferskhet, smak og helse. Og smaken har blitt viktigere enn den var tidligere.
– Færre sjekker ingredienslista, men folk vil ha lite salt i maten, mens ungdom vil ha proteiner. Både vegetarmat, meksikansk og amerikansk mat øker, mens kylling synker. Fisk er imidlertid trendy. Sjømat anses som sut, selv om enkelte grupper har oppfatninger om oppdrettslaks.
Moro at emballasjen øker salget
– Det er veldig moro å høre at emballasjen bidrar til å øke salget av fisk, sier Marit Kvalvåg Pettersen i Nofima.
Sammen med Møllebakken og flere av de ansatte på Nofima holdt hun foredrag under et kurs i emballering av fisk hos Nofima 25. mai.
Der var også Nicolai Thorstensen i Sjømathuset, som bekrefter at det er pakket sjømat som står for veksten. Sjømathuset ble etablert av NorgesGruppen i 2005, da fisk stort sett bare ble solgt over fiskedisker i Norge.
Men folk ønsket bedre kvalitet og større variasjon i vareutvalget på fisk. Gjennom et prosjekt fikk de redusert tiden fra fangst til levering i butikk fra sju til to dager, og man innførte vakuumpakket sjømat i stedet for fisk i løsvekt.
– I butikkhyllene konkurrerer nå fisk fullt og helt med kylling. Fisk er nå mye mer tilgjengelig, og det er forskningen på emballasje som har gjort dette mulig, sier Nicolai Thorstensen.