Emballasjebransjen er på vei opp i skyen

PUBLISERT: 1 november 2015
OPPDATERT: 26 januar


Mange selskaper vil nå tilby emballasje med «tilkoblingsmulighet», noe som flytter grensen for emballasje opp i skyen, ifølge Eef de Ferrante.

Eef de Ferrante leder AIPIA (Active & Intelligent Packaging Association) som arrangerer World Congress i Utrecht 18.19. november, der mange av foredragsholderne skal snakke om Internetts plass i emballasjebransjen.

Smart emballasje er allerede en realitet
– Det blir stadig flere metoder til å skaffe informasjon, motta og lagre data, sjekke autentisitet eller produktets tilstand og å levere beskjeder til kunder, fraktselskaper og merkevareeiere gjennom A&IP-teknologi innbygget i emballasjen, hevder Ferrante.

Flere av kongresstalerne viser at slik emballasje allerede er en realitet. Identiv skal for eksempel vise hvordan en av deres kunder bruker sin egen skybaserte sporings-, overvåkings- og rapporteringsplattform i kombinasjon med en NFC-basert temeperaturbrikke.

På denne måten kan de lagre og samle temperaturdata for kjølt mat i forsyningskjeden.

Verdifullt for merkevareeierne
Juha Maijala i Stora Enso og Sylvia Kaiser fra NXP skal forklare hvordan NFC-klar emballasje kan støtte produktets livssyklus fra fabrikken til handlegaten til stuen. Smart emballasje som en portal til the Internet of Things gjør produktet smart, interaktivt og sporbart gjennom hele kjeden.

For merkevareeierne betyr dette økt forståelse av skalerbart volum, kostnadseffektivitet og rask tid til markedet. Men kunder og dagligvarehandel må føle at tilkoblede produkter er trygge.

Nathan Anderson i ScanTrust sier at Internet of Things vil føre til at tusenvis av fysiske enheter, produkter og ting blir koblet til Internett. Og hver av disse vil ha sitt ømme punkt. Hvilke følger får dette for emballasjeindustrien og hva kan man gjøre for å redusere risikoen? Anderson har svarene.

Programvare får verden til å gå rundt
Enten man liker det eller ikke, har det blitt slik at programvare får verden til å gå rundt. Vår moderne, globaliserte økonomi ville ikke fungere uten dette. Og det påvirker hvordan vi arbeider, leker, lærer, forbruker, samarbeider og kommuniserer.

– Internett og tilhørende programvare har endret våre informasjons- og handeelssystemer, sier Andy Hobsbawm i EVRYTHNG, også en av foredragsholderne.

– Ny emballasje kan kobles til programvare gjennom smarttelefiner og bli intelligent. Programvaren sørger for å låse opp flyten av sanntidsdata og fra disse dataen er merkevareeierne direkte koblet til forbrukerne og gir innsikt i forholdene i forsyningskjeden.

 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot