Elopak satser på fornybar strøm i alle fabrikker

PUBLISERT: 9 november 2015
OPPDATERT: 26 januar
|

Elopak blir det første store emballasjeselskapet som slutter seg til RE100-kampanjen og forplikter seg til å kjøpe 100 % fornybar strøm.

Alle forretningsenhetene som Elopak har mer enn 50 prosent eierskap i, er forpliktet til å kjøpe 100 prosent fornybar strøm fra 2016. Dette vil kutte selskapets klimautslipp med over 40 prosent sammenlignet med 2014.

Mot karbonnøytral drift
Elopak er det første store emballasjeselskapet og også det første norske selskapet som blir med i RE100-kampanjen.

Elopak planlegger å kjøpe 100 prosent fornybar strøm ved alle sine produksjonsanlegg verden over fra 2016.

– Elopak har som mål å drive karbonnøytralt, og ved å bli med i RE100 tar vi et stort skritt i den retningen, sier CEO Niels Petter Wright i Elopak.

– Elopak leverer emballasje som hovedsakelig er laget av fornybare materialer, og det er viktig for oss at også strømleveransen kommer fra fornybare kilder.

Gir et signal til sine kunder
Miljødirektør i Elopak, Kristian Hall forteller at selskapet leverer lavkarbon-emballasje fra ansvarlig skogdrift, og at det bare er naturlig at også strømmen er fornybar.

– Elopak har investert i energieffektivitet ved fabrikkene i mange tiår og har nådd et nivå hvor mye av potensialet er tatt ut. Strømforbruket utgjør nå de største klimautslippene, og ved å kjøpe fornybar strøm tar vi tak i dette.

Elopak vet at fornybar råvarer er bra for forretningen og ved å legge om til fornybar strøm, gir de et signal til sine kunder om å produsere mer ansvarlig.

– Det er fantastisk å se Elopak ta lederskap på dette området og oppfordre andre bedrifter om å følge etter. Med klimasamtaler i Paris nær forestående, er bedriftene tydelig i sin støtte for fornybare råvarer.
 

 

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx