Den 11 februar 1957 ble Elopak (European Licensee of Pure-Pak) grunnlagt av Johan Andresen senior som investerte i Christian August Johansens visjon.
Og visjonen til ingeniøren Chistian August Johansen var å bringe Pure-Paks kartonglisens fra USA til Europa for å bygge Pure-Pak fyllemaskiner.
Stor utvikling gjennom 60 år
I dag har Elopak utviklet seg og ekspandert til over 30 land med mer enn 40 kontorer i flere enn 80 markeder. Dette inkluderer 11 fabrikker og tre Pure-Pak-forhandlere.
Gjennom veksten i løpet av 60 år har Elopak revolusjonert funksjonaliteten, brukervennligheten og fasongen på Pure-Pak-kartongen, ved siden av å utvikle bransjeledende fylleteknologi og systemer.
Den tradisjonelle Pure-Pak-kartongen, eller mønekartongen som den også kalles, har nå en portefølje som møter forbrukernes vekslende krav. Elopak har utviklet kartongegenskaper og lukkemekanismer som forbedrer brukervennligheten og sikrer matsikkerheten og systemkvaliteten.
Fokus på miljøavtrykk
Selskapet arbeider for å vise vei når det gjelder å redusere systemenes miljøavtrykk og går gjerne lenger enn myndighetene krever. Selskapet har blant annet utviklet en 100 prosent fornybar kartong som regnes som den reneste Pure-Pak -kartongen som noen gang er laget.
Pure-Pak Aseptic System er utviklet for å møte markedskravene til høyhastighets og høykvalitets fylleutstyr for applikasjoner med lang holdbarhet. I 2011 åpnet Elopak en ny, toppmoderne fabrikk for produksjon av fyllemaskiner i Möchengladbach i Tyskland.
I løpet av et par år har de utviklet en teknologiplattform for modulært designede fyllemaskiner som oppfyller de høyeste hygienestandarder og krav til effektivitet.
Vil gjøre emballasjen viktig
– I mer enn seks tiår har Elopak utviklet både Pure-Pak-kartongen og fyllemaskinteknologi med fremtidsinnsikt, innovasjon og en kultur for teamarbeid og samarbeid, sier Niels Petter Wright, CEO i Elopak.
– Alt dette øker verdien på våre produkter og tjenester slik at det kommer våre kunder og forbrukerne til gode. Vi utvikler oss kontinuerlig og utvider produktspekteret i jakten på flere muligheter til å gjøre emballasjen viktig og å vise hvor mye forbrukerne betyr.
– Når vi nå feirer 60 årsjubileum og våre mange suksesser er vi klare for å nå ut til enda flere kunder, sier Niels Petter Wright.