EFSA lanserer et nytt verktøy for datomerking av matvarer

PUBLISERT: 3 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

EFSA har utviklet et verktøy som hjelper deg å velge riktig datomerking på matvarer.

Den europeiske myndigheten for mattrygghet har utviklet et verktøy for å hjelpe matindustrien å velge når de skal merke «brukes før» og «best før».

Datomerkingen «Brukes før» handler om trygghet og indikerer at maten kan spises frem til datoen som er påstemplet, men ikke etter, selv om maten ser bra ut og lukter som den skal.
«Best før» refererer til kvalitet, og matvaren er trygg å spise også etter påstemplet datoen selv om kvalitet, smal og konsistens kan være forringet.

En rekke spørsmål må besvares

EFSA – den europeiske myndigheten for mattrygghet – har utviklet et verktøy med en rekke spørsmål som produsenten må besvare for å ta stilling til om datomerkingen skal være «brukes før» eller «best før».
Spørsmålene dreier seg blant annet om kravene til datomerking for en matkategori allerede er regulert av lovgivning, om produktet gjennomgår noen behandling for å fjerne risiko, om produktet håndteres igjen før den pakkes i emballasje, produktets egenskaper og lagring forhold.

I verktøyet er det også faktorer som matvarebransjen må vurdere før de setter holdbarhetsdato. Det kan for eksempel være tid som en matvare fortsatt er trygg, og/eller har akseptabel kvalitet, så lenge emballasjen er intakt og varen er lagret i tråd med regelverket.

Riktig merking kan redusere matsvinn

Hvert år kastes det cirka 88 millioner tonn mat i EU, og EU-kommisjonen anslår at opptil 10 prosent av dette er knyttet til datomerking på matvarer.
EFSA mener derfor at tydelig og korrekt informasjon om emballasje og bedre forståelse for bruk av datomerking på mat, kan bidra til å redusere matsvinn i EU, og samtidig opprettholde mattrygghet.
Les rapporten på EFSAs sider. 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar