Detaljhandelen er midt i en digital transformasjon, der vekst i e-handel, smarte duppeditter og digitale lommebøker kan gi en varig endring.
Dette kommer frem i en studie som er laget av emballasjeselskapet Jabil. Studien fokuserer på hvordan overgangen fra butikkhyller til netthandel vil endre måten merkevareeierne pakker produktene på og hvordan forbrukernes emballasjekrav forandres.
Forbrukeropplevelsen blir annerledes
Merkevareeierne bør revurdere et kritisk element i sin salgsmodell: Forbrukeropplevelsen er en funksjon av kjøpskanalen. Opplevelsen av å handle i en butikk er ganske annerledes enn netthandel via skjerm.
I en e-handelssetting foretar forbrukerne sine valg i en 2D-verden hvor de ikke har mulighet for å berøre og kjenne på produktene før de bestemmer seg. Hvis man legger til den slitasjen et produkt gjennomgår før det ankommer, er opplevelsen snudd oppned.
Jabil sponset en emballasjeundersøkelse som fokuserer på det uunngåelige skiftet fra tradisjonell dagligvarehandel til e-handel og utforsket hvordan merkevarene kan støtte en suksessfull overgang ved å ligge i forkant.
Mange forventer økt netthandel
Studien ble utført av Dimensional Research og var designet for å avsløre emballasjeutviklingen når varene flyttes fra hyller til nettsalg. Over 200 bransjefolk med emballasjeansvar deltok i undersøkelsen.
27 prosent av deltakerne selger varer kun på nett, mens 54 prosent opererer i begge kanaler.
91 prosent av dem som bruker netthandel sier at denne kanalen er viktig for deres omsetningsmodeller. 88 prosent av dem sier at de venter vekst de to neste årene.