Med nye lokaler på Karihaugen i Oslo, inviterte DS Smith norske kunder på lunsj og informasjonsmøte om selskapets satsing i Norge.
– Vi har nå fem ansatte på kontoret i Oslo. Fra 1. august vil vi har syv ansatte, fortalte Bjørn Berg, country manager Norway. I tillegg til kontoret og showrommet i Oslo, har DS Smith kontor i Sarpsborg. Til arrangementet i Oslo hadde selskapet hentet inn en rekke ansatte fra kontorene og bølgepappfabrikkene i Mariestad og Värnamo i Sverige.

Doblet størrelsen på åtte år
DS Smith startet opp med å lage esker i London på 1940-tallet. I dag er de etablert i 37 land verden over, med 32.000 ansatte.
– Vi doblet størrelsen fra 2010 til 2018 og omsetter nå for 69 milliarder svenske kroner, forklarte Martin Kimland, salgsdirektør for Norge og Sverige i DS Smith.
Selskapet er til stede over hele Europa og er også godt etablert i Nord-Amerika. I Sverige og Norge har selskapet 600 ansatte og omsetter for 1,9 milliarder SEK.
– Vår ambisjon er å være til stede nær kundene. Vi tror fortsatt på personlige møter, fortalte Martin Kimland.
Satser på trender
Selskapet er ikke snauere enn at de vil redefinere emballasje til en verden i endring og vil levere løsninger for segmenter og trender.
– Vi har valgt ut segmenter der vi tror vi har forandringsmakt. Det viktigste er at vi leverer det vi lover til riktig tid. Men vi gir også et løfte om å hjelpe kundene å øke salget og redusere kostnader.
DS Smith har opprettet noe de kaller Impact Centre og Pack Right Centre, der det første går ut på å studere kundeoppførsel. I PackRight Center hjelper selskapet til med å designe rett emballasjeløsning.
– Emballasjen må fungere hele veien, fiksere produktet og være lett å åpne og lukke. Kravene er større nå enn de var for kort tid siden, særlig når det gjelder netthandel, sa Martin.
Han la ikke skjul på at dagens trender favoriserer bølgepappemballasje. Men det skal litt mer til enn å ri på en trendbølge. – Emballasjeprodusentene må har innovative og djerve ideer, fastslo han.

Emballasje for netthandel
Fredrik Johansson tok forsamlingen med på en reise for å vise hvor mye samfunnet har forandret seg de siste årene.
– Se bare på netthandel. Folk kjøper ikke lenger ett par sko eller ett plagg. Nå bestiller vi mange som kommer hjem postkassen. Deretter sender vi tilbake dem som ikke passer, sa Johansson.
Han minnet om at DS Smith har fått ScanStar og WorldStar for sin returemballasje for netthandel.
DS Smith bedyrer at det norske markedet er viktig for dem, og Martin sier at de har Nord-Norge i kikkerten.