I Europa produseres hvert år over 150 millioner glitrende sjokoladejulenisser kledd i aluminiumsfolie i forbindelse med julefeiringen.
Både i utstillingsvinduer og i butikker bidrar sjokoladejulenissene til å skape julestemning i ukene før jul. Det produseres over 150 millioner av dem hvert år bare i Europa. De fleste av dem lages i Tyskland, men noe produseres også i land som Østerrike.
De fleste nisser pakkes i aluminiumsfolie
Siden 2016 har produksjonen økt med 1 prosent. Det utgjør samlet mer enn 3.750.000 kvadratmeter. Nesten alle disse nissene pakkes i skinnende og fargerik aluminiumsfolie, noe som gir figurene sitt unike utseende.
Men det er noe annet enn utseendet som er viktig: Aluminiumfolien gir fullstendig beskyttelse mot lys og annen påvirkning fra utsiden som kan skade matkvaliteten.
– Aluminiumets egenskaper gjøre at den kan strammes tett rundt
sjokoladeproduktet under pakking og forblir slik i butikken og andre salgspunkter, helt til den kommer fram til forbrukeren, sier Marika Knorr, Deputy Excecutive Director i European Aluminium Foil Association.
– Etter at sjokoladen er pakket ut og spist kan aluminiumfolien fortsette til sitt neste liv så lenge den blir innsamlet og resirkulert på riktig måte.
Tradisjon siden 1820
Tradisjonen er gammel. De første nissene ble laget i solid sjokolade rundt 1820. Omtrent 20 år senere kom den først innhule sjokoladenissen i samme form som brukes i dag. Mange europeiske emballasjeprodusenter har laget trykkfolie og film til julenisser, påskeharer og andre figurer.
Den patenterte metoden med aluminiumfolie blir produsert industrielt på rull og har eksistert i over 100 år. I disse årene har europeiske og amerikanske sjokoladeprodusenter pakket produktene i aluminiumfolie.
Mange europeiske julenisser blir eksportert til USA, Australia og Japan.