Drømmen om en sølvfarget jul lever videre siden 1820

PUBLISERT: 6 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar

I Europa produseres hvert år over 150 millioner glitrende sjokoladejulenisser kledd i aluminiumsfolie i forbindelse med julefeiringen.

Både i utstillingsvinduer og i butikker bidrar sjokoladejulenissene til å skape julestemning i ukene før jul. Det produseres over 150 millioner av dem hvert år bare i Europa. De fleste av dem lages i Tyskland, men noe produseres også i land som Østerrike.

De fleste nisser pakkes i aluminiumsfolie
Siden 2016 har produksjonen økt med 1 prosent. Det utgjør samlet mer enn 3.750.000 kvadratmeter. Nesten alle disse nissene pakkes i skinnende og fargerik aluminiumsfolie, noe som gir figurene sitt unike utseende.

Men det er noe annet enn utseendet som er viktig: Aluminiumfolien gir fullstendig beskyttelse mot lys og annen påvirkning fra utsiden som kan skade matkvaliteten.

– Aluminiumets egenskaper gjøre at den kan strammes tett rundt
sjokoladeproduktet under pakking og forblir slik i butikken og andre salgspunkter, helt til den kommer fram til forbrukeren, sier Marika Knorr, Deputy Excecutive Director i European Aluminium Foil Association.

– Etter at sjokoladen er pakket ut og spist kan aluminiumfolien fortsette til sitt neste liv så lenge den blir innsamlet og resirkulert på riktig måte.

Tradisjon siden 1820
Tradisjonen er gammel. De første nissene ble laget i solid sjokolade rundt 1820. Omtrent 20 år senere kom den først innhule sjokoladenissen i samme form som brukes i dag. Mange europeiske emballasjeprodusenter har laget trykkfolie og film til julenisser, påskeharer og andre figurer.

Den patenterte metoden med aluminiumfolie blir produsert industrielt på rull og har eksistert i over 100 år. I disse årene har europeiske og amerikanske sjokoladeprodusenter pakket produktene i aluminiumfolie.

Mange europeiske julenisser blir eksportert til USA, Australia og Japan.

 

 

Les mer

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance