Drømmen om en sølvfarget jul lever videre siden 1820

PUBLISERT: 6 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar

I Europa produseres hvert år over 150 millioner glitrende sjokoladejulenisser kledd i aluminiumsfolie i forbindelse med julefeiringen.

Både i utstillingsvinduer og i butikker bidrar sjokoladejulenissene til å skape julestemning i ukene før jul. Det produseres over 150 millioner av dem hvert år bare i Europa. De fleste av dem lages i Tyskland, men noe produseres også i land som Østerrike.

De fleste nisser pakkes i aluminiumsfolie
Siden 2016 har produksjonen økt med 1 prosent. Det utgjør samlet mer enn 3.750.000 kvadratmeter. Nesten alle disse nissene pakkes i skinnende og fargerik aluminiumsfolie, noe som gir figurene sitt unike utseende.

Men det er noe annet enn utseendet som er viktig: Aluminiumfolien gir fullstendig beskyttelse mot lys og annen påvirkning fra utsiden som kan skade matkvaliteten.

– Aluminiumets egenskaper gjøre at den kan strammes tett rundt
sjokoladeproduktet under pakking og forblir slik i butikken og andre salgspunkter, helt til den kommer fram til forbrukeren, sier Marika Knorr, Deputy Excecutive Director i European Aluminium Foil Association.

– Etter at sjokoladen er pakket ut og spist kan aluminiumfolien fortsette til sitt neste liv så lenge den blir innsamlet og resirkulert på riktig måte.

Tradisjon siden 1820
Tradisjonen er gammel. De første nissene ble laget i solid sjokolade rundt 1820. Omtrent 20 år senere kom den først innhule sjokoladenissen i samme form som brukes i dag. Mange europeiske emballasjeprodusenter har laget trykkfolie og film til julenisser, påskeharer og andre figurer.

Den patenterte metoden med aluminiumfolie blir produsert industrielt på rull og har eksistert i over 100 år. I disse årene har europeiske og amerikanske sjokoladeprodusenter pakket produktene i aluminiumfolie.

Mange europeiske julenisser blir eksportert til USA, Australia og Japan.

 

 

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx