Drikkekartongprodusenter er enige om et forpliktende veikart

PUBLISERT: 17 mars 2021
OPPDATERT: 26 januar

Gjennom et nytt og ambisiøst 2030-veikart forplikter bransjen seg til å gjøre verdikjeden mer bærekraftig. Det innebærer bærekraftige innkjøp, økt innsamling- og gjenvinningsgrad av drikkekartonger.|

ACE har sammen med medlemmene SIG Combibloc, BillerudKorsnäs, Elopak, Stora Enso og Tetra Pak blitt enige om et felles veikart for bransjen.

Målet er å produsere bærekraftig emballasje som sikrer holdbar mat og drikke på en måte som er både fornybar, klimapositiv og sirkulær.
Gjennom et nytt og ambisiøst 2030-veikart forplikter bransjen seg til å gjøre verdikjeden mer bærekraftig. Det innebærer bærekraftige innkjøp, økt innsamling- og gjenvinningsgrad av drikkekartonger.

Innen 2030 skal innsamlingsgraden for drikkekartonger økes til 90 prosent og gjenvinningsgraden økes til 70 prosent. Samtidig skal karbonfotavtrykket til bransjen reduseres i tråd med 1,5-gradersmålet.

Drikkekartonger som produseres i 2030 skal være:
  • produsert kun av fornybare og/eller resirkulerte materialer.
  • fullstendig gjenvinnbare og resirkulerte.
  • laget av bærekraftige råvarer.
  • produsert med så lavt karbonfotavtrykk som mulig.

– Industrien og bransjen har store ambisjoner for produksjonsstandardene de neste ti årene, sier administrerende direktør i ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment), Annick Carpentier.

Resirkulerbar emballasje
Innen 2030 skal innsamlingsgraden for drikkekartonger økes til 90 prosent og gjenvinningsgraden økes til 70 prosent.

Drikkekartonger er en resirkulerbar emballasje med lavt karbonfotavtrykk i utgangspunktet. Emballasjen skal beskytte innholdet slik at mat og drikke kan transporteres trygt og at matsvinnet reduseres.
Med det nye 2030-veikartet skal drikkekartong-bransjen bidra til å nå målene i regjeringens klimaplan og EUs «Green Deal». Spesielt områdene klimanøytralitet, sirkulær økonomi, biologisk mangfold og bærekraftig matproduksjon som aldri går på bekostning av helse og sikkerheten til forbrukerne er viktig.

– Bransjen fortsetter å investere i innovasjon og teknologi for å øke resirkuleringen av drikkekartonger, sier Marcelle Peuckert, styreleder i ACE.

– Fremover er bransjen vår avhengig av at politisk støtte slik at vi kan investere riktig i årene som kommer, avslutter han.

Se veikartet

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar