Stortinget ønsker en merkeordning som får frem skillet mellom kjedenes egne og uavhengige merkevarer (EMV) i butikkene.
– Forbrukerne må få mulighet til å foreta informerte valg, sier kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) til Dagligvarehandelen.
-Merking av kjedenes egne varer vil kunne bidra til å skape en større bevissthet om hva som eies av kjedene, og hva som kommer fra uavhengige leverandører.
Konkurransetilsynet har allerede utvidet opplysningsplikten for kjedene. Nå utvides meldeplikten til kjedens kontroll over vareproduksjonen, noe som støttes av DLF og Norgesgruppen.
– Vi er i utgangspunktet positive til tydeligere merking uansett om det er emv eller andre produkter, sier næringspolitisk direktør Bård Gultvedt i Norgesgruppen til Dagligvarehandelen.
I Stortingets behandling av dagligvarebransjen ligger et forslag om å gi Konkurransetilsynet og Dagligvaretilsynet hjemmel til å føre tilsyn med bruken av emv.