Digitale Næringsmiddeldager tok pulsen på norsk matindustri

PUBLISERT: 29 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad dro i gang Næringsmiddeldagene.|Ole Erik Almlid, adm. direktør i NHO.|||

Med forhåndsinnspilte videoer, digitale presentasjoner og «live» studio tar Teknologisk matforum pulsen på norsk matindustri i et nedstengt Norge.

Jakob Linhave, Helsedirektoratet

Med Landbruks- og matminister Olaug Bollestad til å sparke i gang torsdag formiddag, ble de tekniske problemene i starten raskt glemt.

– Norsk matproduksjon har høy tillit hos forbrukerne, men vi må vise at vi tar klimaansvar på alvor. Det gjøres mye bra hos aktørene for å redusere klimautslipp, roste hun, før hun fortalte om den kommende strategien for bærekraftig matproduksjon.

Covid-19 preger industrien

Jakob Linhave fra Helsedirektoratet fortalte at smittetallene har gått ned med 50 prosent siden tiltakene ble satt inn tidlig i januar, men advarte mot å åpne for tidlig, slik Irland gjorde.
Men han tror vi fint kan holde ut litt til.

– Norge har kommet bedre ut økonomisk ut av pandemien enn alle andre land, sa han.

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO malte et litt annet bilde litt senere, da han fortalte at mange bedrifter har omsetningssvikt og trues med konkurs.

Ole Erik Almlid, adm. direktør i NHO.

– Det gjelder å hjelpe sunne bedrifter gjennom krisen. Dersom en bedrift blir stengt ned på grunn av smittevern, blir mange flere bedrifter også rammet. Mange næringsmiddelprodusenter rammes hardt av nedstengte barer og restauranter, sa han.

Redusert grensehandel og reduserte avgifter har imidlertid gitt god drahjelp, og Almlid var trygg på at industrien skal komme ut av krisen i 2021
– Vi lover å stå på for bedriftene, sa han og gjentok i en påfølgende video: – Det er bedriftene som gir liv i bygd og by!

Flott hovedkontor som ikke kan brukes
Ane Grjotheim, Orkla Foods Morge

Ane Grjotheim i Orkla Foods Norge fortalte om det flotte nye hovedkontoret på Skøyen som Orkla åpnet på Skøyen i 2019. – Vi rakk å flytte inn, men nå kan vi ikke bruke det, slo hun fast, siden de fleste sitter på sine hjemmekontorer.
Hun fortalte at Orkla fra før hadde en beredskapsplan som ble satt i verk da Norge stengte ned 12. mars 2020.

– Ansatte skal være trygge på jobb, vi skal levere trygg mat under krisen og i bidra til at rådene følges for å redusere smitte. Vi har et planverk å forholde oss til, og har ikke hatt noen større utbrudd på våre fabrikker, sa hun.

Orkla Foods har fabrikker på Stranda (pizza), Voss (Vossafår), Arna (Toro), Vibestad (Mors flatbrød), Sem (pizza), Fredrikstad (Stabburet), Rygge (grønnsaker, Idun), Bryn i Oslo (Nugatti osv) og Elverum (Nora).

Bedriftsbesøk via video, Teknologi og Bærekraft

Det ble blant annet vist video fra Fatland Jæren og Grilstad under vignetten «Teknologi, bærekraft og produktutvikling». Stig Yngve Pedersen og Eirik Norman Hansen styrte overgangene og spørsmål fra publikum direkte fra sitt studio.

Fredag står emballasje på programmet, og vi vil selvfølgelig «være til stede» på dette også.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar