
Debio oppdaterer sine merker til de nye merkereglene som får konsekvenser for bestilling og opptrykk av emballasje. Både Ø-merket, Bærekraft-merket og Valørmerkene er nå oppdatert med Debios designprofil.
Fra 1. mai gjelder det nye merkeregler som får konsekvenser for bestilling og opptrykk av emballasje.
Overgangsperiode
For bedrifter med regelmessig oppdatering av emballasjen vil Debio legge til rette for en toårs overgangsperiode. Etter to år må de nye merkene være implementert, skriver Debio på sine nettsider.
For bedrifter med mindre volumer vil det være mulig med inntil fire års overgangsperiode.
De som har behov for en slik avtale om merkebruk, kan gjøre dette i dialog med sin Debio-revisor.
Bedrifter som vil bruke opp gammel emballasje kan gjøre dette ved å skjule det gamle Ø-merket med klistremerker.
En annen endring er at det heretter kun blir ett Ø-merke, mens det tidligere har vært ett merke med undertekst for produktmerking og ett uten. Heretter blir det kun ett Ø-merke uten undertekst som kan brukes både på produkt og i markedsføring.
Både klistremerker og de nye merkene kan lastes ned på Debios nettsider. http://www.debio.no/text.cfm?path=0&id=1190