Debio lanserer nye merker tilpasset de nye merkereglene som trådte i kraft 1. mai

PUBLISERT: 3 mai 2016
OPPDATERT: 26 januar

Debio oppdaterer sine merker til de nye merkereglene som får konsekvenser for bestilling og opptrykk av emballasje. Både Ø-merket, Bærekraft-merket og Valørmerkene er nå oppdatert med Debios designprofil.

Fra 1. mai gjelder det nye merkeregler som får konsekvenser for bestilling og opptrykk av emballasje.

Overgangsperiode
For bedrifter med regelmessig oppdatering av emballasjen vil Debio legge til rette for en toårs overgangsperiode. Etter to år må de nye merkene være implementert, skriver Debio på sine nettsider.
For bedrifter med mindre volumer vil det være mulig med inntil fire års overgangsperiode.

De som har behov for en slik avtale om merkebruk, kan gjøre dette i dialog med sin Debio-revisor.

Bedrifter som vil bruke opp gammel emballasje kan gjøre dette ved å skjule det gamle Ø-merket med klistremerker.

En annen endring er at det heretter kun blir ett Ø-merke, mens det tidligere har vært ett merke med undertekst for produktmerking og ett uten. Heretter blir det kun ett Ø-merke uten undertekst som kan brukes både på produkt og i markedsføring.

Både klistremerker og de nye merkene kan lastes ned på Debios nettsider. http://www.debio.no/text.cfm?path=0&id=1190

 

 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx