De nominerte til Plastløfteprisene 2025

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 27 mars 2025
OPPDATERT: 27 mars
HVEM VINNER? Fire av disse finalistene vil vinne priser 9. april.

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.

I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: «Økt bruk av gjenvunnet plast», «Reduksjon av unødvendig plast», «Design for gjenvinning» og «Holdbarhet».

Det er seks år siden Grønt Punkt Norge startet initiativet Plastløftet og i løpet av disse årene har til sammen 121 medlemsbedrifter forpliktet seg – og gjennomført små og store emballasjeendringer.

– Det som har imponert oss mest gjennom årene med Plastløftet, er delingskulturen som har utviklet seg. Det er helt tydelig at selv om flere er konkurrenter i markedet, så har de et felles ønske om å hjelpe hverandre til å utvikle mer miljøvennlig og bærekraftig emballasje, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Prisutdeling

9. april deles Plastløfteprisene ut for sjette gang.

– Det er spennende å se at områdene emballasjen forbedres på endrer seg i tråd med fokuset i diskusjoner, veiledere og nye krav. De siste årene har det for eksempel vært mye snakk om å gå over fra PA/PE laminater til monomateriale, noe vi ser flere eksempler på i år, sier utviklingssjef og juryleder Johannes Daae i Grønt Punkt Norge

I juryen sitter også Thor Kamfjord fra Norner, Anne-Grete Haugen fra Matvett, Lars Brede Johannessen fra Handelens Miljøfond, Marit Kvalvåg Pettersen fra Nofima og Kari Bunes fra Emballasjeforeningen.

NOMINERTE: Unilever med Knorr-bøtte, Trioworld Lundin med blant annet bæreposer og Bama med emballasje til bær. FOTO: Unilever, Trioworld Lundin, Bama
Økt bruk av gjenvunnet plast

Trioworld Lundin AS er nominert for sitt arbeid med å øke andelen gjenvunnet plast i sine produkter. I 2024 nådde de 88 prosent, hvor en betydelig andel er gjenvunnet husholdningsplast.

Unilever Norge er nominert for Knorr sine 5-kilos bøtter som er laget av 99 prosent kjemisk gjenvunnet polypropylen (PP).

BAMA Gruppen er nominert for å ha erstattet jomfruelig plast med resirkulert PET, hvor en del stammer fra gjenvunnede brett, i bæremballasje for blåbær, bjørnebær, bringebær og rips.

NOMINERTE: Hennig-Olsen med sin Sørlandsis, Lerum sine nye saftflasker og Lantmännen Unibake med Hatting rundstykker. FOTO: Hennig-Olsen, Lerum, Lantmännen
Reduksjon av unødvendig plast

Lerum er nominert for å ha revitalisert leskedrikkporteføljen sin ved å redusere plastbruken i flaskene, kutte etiketter og bruke tynnere strekkfilm.

Lantmännen Unibake Norway er nominert for å ha byttet til monoplast i Hatting-porteføljen og gått over til tynnere poser.

Hennig-Olsen Is er nominert for sin nye Sørlandsis-serie med tynnere plastemballasje.

NOMINERTE: Arla med Apetina, Orkla med Mr.Lee og Brynild med Minimix. FOTO: Orkla, Grønt Punkt Norge og Brynild.
Design for gjenvinning

Arla Foods er nominert for emballasjen til Apetina revet-ost-serien, som nå er laget av monomateriale PP, som gjør emballasjen mer gjenvinnbar.

Orkla Foods Norge er nominert for sin emballasjeendring av Mr. Lee nudler, fra multilaminat til monomateriale i plast.

Brynild er nominert for sin nye emballasje på Minimix, hvor de har gått fra PP/PE til monomateriale PE, redusert mengden trykk og størrelsen på både F-pakk og D-pakk.

NOMINERT: Bama med strekkfilm, Unil med pølser og Den Stolte Hane med kylling til storhusholdning. FOTO: Bama, Unil og Den Stolte Hane
Holdbarhetsprisen

Den Stolte Hane er nominert for overgang fra skål til pose på nesten hele sortimentet til storhusholdning og industri, uten at det påvirker holdbarheten, samtidig som de har begynt å singelfryse kyllingen som kan bidra til å redusere matsvinn. Dette gir også en plastreduksjon på 75 prosent og mer plass på hver pall.

BAMA Gruppen er nominert for sin nye strekkfilm og pakkemetode med kryssplasting, som gir bedre holdbarhet, reduserer tidsforbruk og plastforbruk.

Unil er nominert for overgangen til monolaminat på stekepølser, som ikke har påvirket produksjonskapasitet eller holdbarhet.

Holdbarhetsprisen deles ut i samarbeid med Matvett.

Dette er Plastløftet

Et initiativ fra Grønt Punkt Norge for å motivere bedrifter til å velge smartere, mer innovativ og bærekraftig emballasje. Plastløftet ble lansert i 2019.
Alle bedrifter som tar Plastløftet, forplikter seg til å:
øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje
kutte unødvendig bruk av plast
designe for gjenvinning
Dette arbeidet må de rapportere årlig til Grønt Punkt Norge.

    • I 2020 gjennomførte 49 bedrifter Plastløftet.
    • I 2021 gjennomførte 58 bedrifter Plastløftet.
    • I 2022 gjennomførte 74 bedrifter Plastløftet.
    • I 2023 gjennomførte 96 bedrifter Plastløftet.
    • I 2024 gjennomførte 94 bedrifter Plastløftet.
Om Grønt Punkt Norge

For bedrifter som tar miljøansvar.
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen – det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Pinlige budskap på plastposer for å avskrekke bruk

Vi kan ikke unnslippe den evige debatten om den potensielle innvirkningen av bæreposer av plast på miljøet. EU vil ikke at vi skal konsumere mer enn 40 per person per år og de nå fjernede høye avgiftene brakte forbruket i Sverige ned til godt under dette tallet. Kanskje dette eksemplet fra Canada er en måte å sikre at antallet holdes nede uten skatter eller avgifter? Og også med humor som instrument.
Pasar1x