
En ny undersøkelse fra emballasjeselskapet Aquapak med 100 britiske emballasjesjefer i dagligvaresektoren viser at flertallet (92%) planlegger å slutte å bruke plast i forbrukeremballasjen helt.
Rapporten, som nettopp har blitt lansert på Rethinking Materials Innovation and Investment Summit i London, viser at papir og papp er de foretrukne erstatningsmaterialene, etterfulgt av nye polymerer, bioplast og multimaterialer.
Til tross for ønsket om å gå raskt vekk fra plast, vil det ta tid før det blir en realitet, viser studien. 27 % av respondentene forventer at det vil skje i 2027, 35 % forventer at det skjer i 2028 og 28 % i 2029. I underkant av en tredjedel (30 %) beskrev overgangen til nye emballasjematerialer i bedriften deres som for sakte. Flertallet (87 %) uttrykte ønske om at overgangen til alternative materialer skal skje raskere.
Tre betydelige hindringer
For øyeblikket er de største hinderne for å bruke mer alternativ emballasje de høyere kostnadene, ifølge 53 % av respondentene. Tilgjengeligheten av alternative materialer ble nevnt av 50 % og 46 % sa at det å sikre funksjonalitet og produktbeskyttelse er en langsom prosess.
Krever høyere ambisjoner og politisk vilje
På spørsmål om nøkkelpådriverne som vil hjelpe dagligvaresektoren med å akselerere utviklingen og implementeringen av nye materialer, fant undersøkelsen at 70 % av respondentene mente at mer ambisiøse resirkuleringsmål var nøkkelen, 62 % ønsket å se økte investeringer i nye materialer, og 54 % sa at større samarbeid var nødvendig for å akselerere forskning og utvikling. Halvparten sa at en bransjeomfattende forpliktelse til å bevege seg bort fra konvensjonell plast var nødvendig, mens ytterligere 47 % sa at strengere miljøregulering gjennom beskatning av materialer med dårlig miljøytelse var viktig.
Dr. John Williams, Chief Technical Officer hos Aquapak, uttaler:
– Vår forskning viser at dagligvaresektoren er veldig bevisst på behovet for å gå bort fra konvensjonell plast til mer miljøvennlige materialer som gir bedre sluttresultater, enten det er forbedret resirkulerbarhet eller biologisk nedbrytbarhet.
– Det er utvilsomt en viss forvirring i markedet med antall «nye» materialer, som alle tilbyr et visst potensial, men altfor ofte overdriver materialets egenskaper og tilgjengelighet, noe som forårsaker forsinkelser i bruken av praktiske løsninger ved å bruke verdifull tid i utviklingsprosessen for emballasje. Det er viktig at det skjer en akselerasjon i bruken av materialer som allerede er tilgjengelige i stor skala, tilbyr nødvendig funksjonalitet og har en forbedret sluttbruksløsning for forbrukeren.
For å laste ned rapporten, klikk her.






