Det britisk-baserte globale konsulentfirmaet PA Consulting (PA) gjennomførte nylig en undersøkelse blant 4000 forbrukere i Storbritannia og USA. Denne avslørte ny innsikt i forbrukernes holdninger til emballasje i fast food restaurantbransjen.
Undersøkelsen fant at nesten fire av fem forbrukere (78 prosent) ikke prioriterer produkter med gjenbrukbar og gjenfyllbar emballasje, til tross for at 80 prosent av de spurte tror på viktigheten av å redusere plast.
I resultatet ble det også fremhevet bekymringer rundt engangsplast, hvor 80 prosent av de spurte sa at de følte et kollektivt ansvar for å redusere bruken. Over halvparten (57 prosent) uttrykte bekymring for mengden engangsplast og ikke-resirkulerbare materialer som brukes i mat- og drikkeemballasje.
Avgrunn mellom intensjon og handling
Til tross for disse bekymringene er det et betydelig gap mellom forbrukerens intensjon og handling. Mens 38 prosent av de spurte anerkjenner viktigheten av å være miljøvennlig, synes de det er utfordrende å innlemme dette i sine daglige rutiner. I tillegg velger ikke 76 prosent produkter med minimal eller ingen plastemballasje, og 77 prosent velger ikke produkter laget av resirkulerte eller lett resirkulerbare materialer for å redusere avfall.
Hindringer for bærekraftig bruk av emballasje
Undersøkelsen identifiserte flere hindringer for å ta i bruk bærekraftig emballasje, inkludert bekvemmelighetskulturen. Rundt 44 prosent av de spurte oppga at det var vanskelig å huske å ta med gjenbruksemballasje, mens 39 prosent var bekymret for bryet med å returnere, rengjøre eller oppbevare gjenbruksemballasje.
Man fant også at økonomiske belønninger kan oppmuntre forbrukere til å bruke gjenbrukbar emballasje mer, da 43 prosent av de spurte sa at de ville brukt gjenbrukbar emballasje mer hvis de fikk en liten belønning for å returnere den, og 37 prosent ville gjort det hvis det ikke var noe depositum på emballasjen.
Demografiske forskjeller
Undersøkelsen viste forskjeller i motivasjon og engasjement mellom ulike demografiske grupper. For eksempel ville nesten halvparten (49 prosent) av Baby Boomers (de som er født i kjølvannet av andre verdenskrig og frem til midten av sekstitallet da fødselsratene var høye) trenge forsikring om at gjenbrukbar emballasje er ren, sammenlignet med 31 prosent av Gen Z (de som er født mellom 19970og 2012). I tillegg var 43 prosent av Gen Z opptatt av å gi en donasjon til en veldedig organisasjon etter eget valg, sammenlignet med til med 38 prosent av Boomers.
Undersøkelsen synliggjør behovet for en menneskesentrert tilnærming til å utvikle bærekraftige løsninger, skriver PA Consulting. Ved å forstå forbrukernes motivasjoner og fjerne hindringer for engasjement, kan selskaper oppmuntre til planet-positiv forbrukeratferd og utnytte det fulle potensialet til bærekraftig emballasje.