De fleste forbrukerne prioriterer ikke gjenbruks-emballasje

PUBLISERT: 28 februar 2024
OPPDATERT: 28 februar
Foto: Reitan

Det britisk-baserte globale konsulentfirmaet PA Consulting (PA) gjennomførte nylig en undersøkelse blant 4000 forbrukere i Storbritannia og USA. Denne avslørte ny innsikt i forbrukernes holdninger til emballasje i fast food restaurantbransjen.

Undersøkelsen fant at nesten fire av fem forbrukere (78 prosent) ikke prioriterer produkter med gjenbrukbar og gjenfyllbar emballasje, til tross for at 80 prosent av de spurte tror på viktigheten av å redusere plast.
I resultatet ble det også fremhevet bekymringer rundt engangsplast, hvor 80 prosent av de spurte sa at de følte et kollektivt ansvar for å redusere bruken. Over halvparten (57 prosent) uttrykte bekymring for mengden engangsplast og ikke-resirkulerbare materialer som brukes i mat- og drikkeemballasje.

Avgrunn mellom intensjon og handling

Til tross for disse bekymringene er det et betydelig gap mellom forbrukerens intensjon og handling. Mens 38 prosent av de spurte anerkjenner viktigheten av å være miljøvennlig, synes de det er utfordrende å innlemme dette i sine daglige rutiner. I tillegg velger ikke 76 prosent produkter med minimal eller ingen plastemballasje, og 77 prosent velger ikke produkter laget av resirkulerte eller lett resirkulerbare materialer for å redusere avfall.

Hindringer for bærekraftig bruk av emballasje

Undersøkelsen identifiserte flere hindringer for å ta i bruk bærekraftig emballasje, inkludert bekvemmelighetskulturen. Rundt 44 prosent av de spurte oppga at det var vanskelig å huske å ta med gjenbruksemballasje, mens 39 prosent var bekymret for bryet med å returnere, rengjøre eller oppbevare gjenbruksemballasje.

Man fant også at økonomiske belønninger kan oppmuntre forbrukere til å bruke gjenbrukbar emballasje mer, da 43 prosent av de spurte sa at de ville brukt gjenbrukbar emballasje mer hvis de fikk en liten belønning for å returnere den, og 37 prosent ville gjort det hvis det ikke var noe depositum på emballasjen.

Demografiske forskjeller

Undersøkelsen viste forskjeller i motivasjon og engasjement mellom ulike demografiske grupper. For eksempel ville nesten halvparten (49 prosent) av Baby Boomers (de som er født i kjølvannet av andre verdenskrig og frem til midten av sekstitallet da fødselsratene var høye) trenge forsikring om at gjenbrukbar emballasje er ren, sammenlignet med 31 prosent av Gen Z (de som er født mellom 19970og 2012). I tillegg var 43 prosent av Gen Z opptatt av å gi en donasjon til en veldedig organisasjon etter eget valg, sammenlignet med til med 38 prosent av Boomers.

Undersøkelsen synliggjør behovet for en menneskesentrert tilnærming til å utvikle bærekraftige løsninger, skriver PA Consulting. Ved å forstå forbrukernes motivasjoner og fjerne hindringer for engasjement, kan selskaper oppmuntre til planet-positiv forbrukeratferd og utnytte det fulle potensialet til bærekraftig emballasje.

Les mer

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

STOK Emballage kjøper deler av BEWI

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.
BEWI_baater

Konstant produktflyt hos Glomma Papp

Glomma Papp er en produsent av bølgepapp, solid board og utstillingsmateriale med to fabrikker i Sarpsborg. På Scanpack viste selskapet litt av hva de kan tilby.
Glomma-1-1024x683

Glade vinnere av Packnorth Award

Den 23 oktober var det dags for prisutdeling i Packnorth Award 2024. Det skjedde på Packaging Plaza på Scanpack. 11 glade pristakere kunne høste ære, diplom, sjampanje og blomster.
IMGL5166

Siste nytt

EPS som er 100 prosent gjenvinnbart

Under Scanpack kom nyheten om at danske STOK Emballage kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI. Packnews var innom BEWI-standen for å se hva de viste på utstillingen.
Bewi-1024x683

STOK Emballage kjøper deler av BEWI

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.
BEWI_baater

Mark Andys nye digitalpresse setter ny industristandard

Mark Andy lanserer nå en digital etikettpresse, Digital Series HD HighSpeed ​​​​1200. Den setter en ny industristandard, og bemerker at den dobler hastigheten til sine forgjengere med en oppløsning på 1200 dpi, noe som gir den en posisjon som den. markedets raskeste digitale smalbanebaserte trykkpresse.
MA-HD-Image-768x512x

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx