Danske Palcut doblet overskuddet i 2016

PUBLISERT: 18 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar


I 2016 økte Palcut bruttofortjenesten med 23 prosent til 13,5 millioner kroner. En sterk vekst i Sør-Europa bidro til et godt resultat på bunnlinjen.

Palcut, som er spesialist på helautomatiske arkdispensere og antiskli-ark til palleteringsanlegg, fikk et resultat etter skatt på 4,7 millioner kroner i 2016, mot 2,4 millioner i 2015. Dermed fortsetter veksten fra de siste årene.

– Vi har hatt god vekst på det danske og skandinaviske markedet og meget sterk vekst i Italia, der vi har vunnet flere viktige kunder i året som gikk, forteller Rudi Pedersen, adm. direktør i Palcut AS.

– Samtidig har vi blitt mer produktive og presterte det siste året en større omsetning med det samme antall ansatte som året før.

Store næringsmiddelkonserner
Palcut har en rekke av verdens store næringsmiddelkonserner som kunder, og her fortsatte bedriften å vinne terreng i 2016. Hos Arla-konsernet ble det installert flere nye Palcut-løsninger som en del av deres helautomatiske palleteringsanlegg på meierier i Danmark og Tyskland.

Novozymes er blant de nye danske kundene.

I Italia leverte Palcut en referanseinstallasjon til Fratelli Beretta, som er en av landets store delikatesseprodusenter. Det ble også installert Palcut-anlegg på flere fabrikker hos en ledende produsent av hygieneartikler i Italia.

Samtidig har Palcut inngår samarbeid med en stor systemintegrator.
– Vi har alliert oss med en stor servicevirksomhet som skal stå for service på våre Palcut-løsninger på det italienske markedet for å sikre fremtidig vekst, sier Rudi Pedersen.

Utviklingen fortsetter
Palcut forventer en fortsatt positiv utvikling i 2017. Nylig har bedriften inngått en kontrakt med næringsmiddelkonsernet Mondelez om levering av antiskli-ark til bruk som mellomlegg ved palletering av en lang rekke av deres merkevarer.

Avtalen er en forlengelse av et samarbeid gjennom 10 år.

Generelt ser bedriften et stort potensial i Italia, Spania, Portugal og en rekke østeuropeiske markeder.  Men det er vanskelig å finne kvalifiserte agenter, og det kan være med på å bremse veksten.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex