Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

PUBLISERT: 30 januar 2025
OPPDATERT: 30 januar
Innehaver Jørgen Clemmensen og prosjektleder Pia Lenz foran den siste, men fortsatt produserende, polycoat-karusellen på adressen i Aalborg.

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.

Men de etterlater ingen «på perrongen» som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.

I mer enn 30 år har Danish Label Coating (DLC) levert en helt spesiell type etterbehandling til sine kunder innen skilt, etiketter og paneler, nemlig deres Polycoat eller Doming, som de også kaller det. En teknikk hvor en krystallklar og meget slitesterk polyuretan påføres trykket, som fremstår som en veldig hevet lakk.

Det er ikke fordi Jørgens energi eller entusiasme har forlatt ham, men han nærmer seg 80 år og har bare andre ting å gjøre.

Gjennom årene har kundene variert fra bil- og kjøleskapsindustrien til skilt- og etikettindustrien. I sine beste år laget DLC 100 000 logoer for blant annet SAAB og Ford. De fleste oppgavene er imidlertid utført som underleverandører til andre trykkerier.

– Det er litt trist å måtte stenge etter mange gode år, men etterspørselen i Skandinavia har vært synkende i en årrekke og det er ikke lenger lønnsomt å fortsette virksomheten. Heldigvis har nøkkelmedarbeiderne valgt å følge DLC og kundene til døren, så vi fortsetter å produsere til siste dag, sier Jørgen Clemmensen.

Jørgen kom over polycoat-teknologien i 1993 og året etter installerte han sin første, relativt manuelt betjente, maskin. Fra da av gikk det bare oppover og oppover. De bygget opp en stadig større kundebase i Danmark og Sverige. De fikk også i gang det nordtyske og polske markedet. Særlig Polen utviklet seg raskt.

Startet polsk produksjon

Da partneren deres i Polen gikk konkurs, etablerte Jørgen et produksjonsselskap i Polen i 2001 med sin tidligere tolk som direktør og sin polske regnskapsfører som økonomisjef. De startet i det små med å overta Jørgens danske produksjonsutstyr, mens DLC fikk helt nytt og automatisert utstyr. Men siden den gang har suksessen vært betydelig i Polen, slik at de i dag er et større selskap, med mange ulike produksjonsområder.

– Ser man bort fra de to første årene, har de hatt svarte tall på bunnlinjen siden og med jevn vekst nesten hvert år. I dag er Piotr og Aneta medeiere i selskapet og driver det med stor entusiasme, sier Jørgen.

En entusiastisk og erfaren samarbeidspartner

Og det er nettopp dette selskapet – Policon – som DLC anbefaler kunder å bruke etter 28. februar. Policon er delvis eid og utviklet av Jørgen, som fra starten har insistert på at arbeidsforhold og arbeidsmiljø er helt likt danske ansattes.

Policon har allerede fått installert en av DLCs helautomatiske Doming-maskiner, så de har en igjen til å håndtere produksjonen på adressen i Aalborg frem til 28. februar.

– Hvis det kommer inn en større ordre i slutten av februar, finner vi nok ut hvordan vi produserer den her også. Avslutning av DLC vil skje på en strukturert, stille og fredelig måte, slik at ingen kunder går glipp av Polycoating, sier Jørgen Clemmensen og legger til:

– Til slutt vil vi takke våre lojale kunder. Takk for det gode samarbeidet og tilliten vi har blitt vist.

Pia Lenz forklarer at Policon besitter nøyaktig de samme egenskapene som DLC. I 2024 skal Polycoat-kapasiteten oppgraderes med nye maskiner slik at de er klare til å ta imot DLCs kunder. Policon (www.policon.pl) er klar for dialog, gir gjerne tilbud, og er kjent med å håndtere eksport til hele Europa.

Prosjektleder Pia Lenz følger kundene til døren og viser til hvor den nye partneren – Policon – holder til i nærheten av Poznan i Polen.
Polycoat eller doming er en eksklusiv etterbehandling av trykksaker som typisk skal vare lenge.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

OK fra EU til Amcor og Berry

Emballasjeselskapene Amcor og Berry Global Group har fått antitrust-godkjenning fra EU-kommisjonen (EF) for sin planlagte fusjon.
European-Commission-official-entry