Conni Dreyer selger sitt livsverk Dreyer Klisje

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 1 november 2023
OPPDATERT: 1 november
Carsten Hærup Christensen overtar eierskap og ledelse av Dreyer Kliché.

Det har vært noen år underveis og nå har Conni Dreyer funnet den rette kjøperen til sitt livsverk – Dreyer Kliche.

Med stor entusiasme, kreativitet og et dypt faglig engasjement har Conni Dreyer skapt et selskap med stor internasjonal rekkevidde. Dreyer Kliche har noen av de største luksusvaremerkene blant sine kunder og opererer stort sett kun i markedet for klisjéer for eksklusiv etterbehandling av emballasje og etiketter.

Nå har hun solgt majoriteten av selskapet til Carsten Hærup Christensen, som har jobbet for store merker som L’Oreal, Carlsberg og SIG Combibloc og har valgt å reise hjem til Danmark etter seks år i Tyskland og investere i Dreyer Kliche.

Dobling av omsetningen

– Dreyer Kliche er nytt territorium for meg på alle områder. Men med min innsikt i forretningsutvikling ser jeg faktisk store muligheter. For eksempel er vi kun representert med agenter i tre av de fem største markedene i Europa. Dette må endres. To av våre agenter presterer veldig bra, klarer vi å få den tredje opp på samme nivå ser jeg ingenting som står i veien for at vi skal doble omsetningen de neste tre årene, sier Carsten.

Har du kapasitet til det?

– Vi har alltid hatt en viss overkapasitet for å kunne betjene kundene våre best mulig. Jeg vil tro at vi kan øke produksjonen med 30-40 % med dagens kapasitet. Skal vi doble omsetningen, så trengs det flere maskiner, og da må Carsten betale igjen, sier Conni Dreyer med et smil.

Conni Dreyer vil fortsette å utøve sin ekspertise i en mer konsulentaktig rolle i selskapet.

Conni blir – foreløpig

Conni Dreyer vil beholde en mindre del av aksjene inntil videre, likesom hun fortsetter i en mer fri konsulentrolle, hvor hun kan bruke kreativiteten sin, utvikle produkter og ta vare på kundene hun har et nært forhold til. Men om 2,5 år må dette opplegget evalueres, og så får vi se hva som skjer, sier de begge.

– Det at Conni blir værende i selskapet var også en forutsetning for at jeg ville satse. Hun har en helt unik kunnskap om markedet, teknologien og kundene, som jeg har sterkt behov for å lære av, sier Carsten og legger til:

– Det blir ingen revolusjoner. Vi har et sterkt grunnlag som vi må opprettholde, og derfor må vi til enhver tid strebe etter å være best på high-end prosessering. Conni er en garanti for at vi kan holde fokus på det.

Helt nytt klisjeprodukt lansert på LabelExpo

Dreyer Kliche stiller typisk ut sammen med Foilco når de er på messer. Dreyer har også agenturet for Foilcos folier i Norden. De velger vanligvis de eksklusive messene, som LuxePack, hvor de er i direkte kontakt med merkevareeierne. Men i år valgte de også å være på LabelExpo. Dette skyldes i stor grad at de hadde et nyutviklet produkt som de ønsket å vise frem.

– ‘NoBoss’ er et helt nytt produkt som vi har utviklet. Det er ingen andre som tilbyr noe lignende for øyeblikket. NoBoss skaper en visualisert 3D-effekt som simulerer et hevet inntrykk. Det er et helt flatt folietrykk som ser ut som det har et stempel, forklarer Conni Dreyer.

Det er en visuell illusjon skapt av en helt ny programmeringsteknikk som skaper effekten.
Fordelene er mange og spesielt på etiketter og foringsmateriale vil du komme rundt problemet med at pregingen reduseres ved liming. Her har du fortsatt den visuelle pregeeffekten på det ferdige produktet. De hevede etikettene har også en tendens til å bli lett riper av f.eks. av pakking i esker. Den risikoen reduseres også ved å bruke ‘No Boss’, sier Conni Dreyer.

Mottakelsen var god og de har allerede en del henvendelser etter presentasjonene på Labelexpo og LuxePack. Så kanskje har Carsten valgt det best mulige tidspunktet for å overta Dreyer Kliche.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

OK fra EU til Amcor og Berry

Emballasjeselskapene Amcor og Berry Global Group har fått antitrust-godkjenning fra EU-kommisjonen (EF) for sin planlagte fusjon.
European-Commission-official-entry

Irske IPL og Schoeller Allibert blir ett selskap

Irske IPL, med base i Dublin, produserer stive plastprodukter som primært brukes i mat-, miljø-, landbruks- og forbrukerapplikasjoner. Nå slår de seg sammen med Schoeller Allibert, som produserer transportemballasje for retursystemer.
Schoeller_Allibertx

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x