Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
Testen gjennomføres i åtte Tesco Express-butikker frem til mars. Fjerning av etikettene tar vekk behovet for å skille dem fra flaskene under resirkuleringsprosessen. Selv om eksisterende etiketter er fullt resirkulerbare, reduserer du bruken av emballasjemateriale ved å fjerne dem, og det er absolutt et økonomisk insentiv også.
Prøveflasker har en preget logo foran på pakken og lasergravert produktinformasjon på baksiden. Flaskene består av hundre prosent resirkulert PET-materiale.
Å plassere etikettløse flasker i butikkene for første gang vil hjelpe Coca-Cola å forstå hvordan folk reagerer på det nye designet, og om det er behov for ytterligere endringer for å hjelpe folk med å finne og identifisere favorittproduktene fra Sprite uten de vanlige etikettene.
Etikettene inneholder naturligvis verdifull informasjon for forbrukerne, men ved hjelp av ny teknologi finner man nå andre måter å dele denne informasjonen på.
I stedet for etiketten har de nye prøveflaskene en preget logo foran på pakken og lasergravert produktinformasjon på baksiden. De har også etset all verdifull informasjon du forventer å se på en etikett, på baksiden av flasken.
De to variantene av drikkevarer i testen, Sprite og Sprite Zero, vil fortsatt være lett å skille med lokkene, som kommer i grønt for Sprite og transparent for Sprite Zero.
Skulle testen lykkes, risikerer etikettindustrien å miste store volumer på sikt. Coca-Cola er ingen liten aktør, og andre kan selvsagt følge etter.