Circular Packaging Cluster har fått tre nye medlemmer i 2021

PUBLISERT: 28 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Jørgen Ingeberg og Ola Ronæss. henholdsvis prosjektleder og klyngeleder i Circular Packaging Cluster.

Treform Packaging Norge AS, Packoorang AS og Uppacked AS er de tre nyeste skuddene på medlemsstammen til Circular Packaging Cluster.

På medlemsmøtet før jul kunne klyngen presentere virksomhetene til Sensorita og Grin, to av de nyeste medlemmene i Circular Packaging Cluster. Etter dette har klyngen fått ytterligere tre nye medlemmer:

  • –Natasha Abbas Jankovic i Packoorang.

    Treform Packaging Norge AS som er nystartet datterselskap av Treform Packaging AB. De utvikler og produserer termoformet plastemballasje med hovedvekt på næringsmiddelindustri. Det er Vibeke Söderström som leder den norske virksomheten.

  • Packoorang AS er en oppstarter som utvikler systemer for gjenbruksemballasje laget av resirkulert plast. Selskapet er etablert av Natasha Jankovic Abbas.
  • Uppacked AS er så langt siste skudd på medlemsstammen. De utvikler systemer og dispensere for å redusere bruken av emballasje totalt sett. Selskapet holder til i The Factory på Fornebu i Bærum og ledes av Eva Steen.

Klyngen ble tilkjent Arena-støtte i november 2020 og har lagt opp til høy aktivitet i år, med medlemsmøter og workshops. Det første medlemsmøtet arrangeres 18. februar, som på grunn av smittesituasjonen arrangeres digitalt.

Circular Packaging Cluster har som visjon å skape verdens mest effektive og sirkulære verdikjede for emballasje.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors