BrynildGruppen knekte nøtten med ny emballasje

PUBLISERT: 23 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nils Olav Jørgensen i BrynildGruppen forteller at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da de nye produktene fra Den lille nøttefabrikken ble utviklet.

– Vi driver med markedstilpasset utvikling og følger godt med i de store markedene i Europa og USA. Vi får også input fra leverandører, har egne ideer og lytter til forslag og reklamasjoner fra forbrukere, sa produktutviklingssjef Nils Olav Jørgensen på en temadag i Oslo 23. mai. 

Hele organisasjonen er med
Produktutviklingen starter med en ide, og deretter vurderes leverandører og råvaremarkedet for nøtter. I prosessen er hele organisasjon med, fra marked, salg, teknisk, design og emballasjeutviklere. 

– Utprøving og småskalaproduksjon baseres på å innfri forbrukernes og handelens ønsker. Vi gjennomfører også holdbarhetsprøver over tid før vi tar en beslutning om å gå over til fullskalaproduksjon.

Det er ikke mye nøtter å hente i Norge, så man må ut på de store markedene i USA og Argentina for å få store nok volumer. Men ifølge Jørgensen er det store forskjeller på amerikanske og argentinske nøtter.

Kunnskap er viktig
– Det er viktig å ha god kunnskap om nøtter. Produktet skal se tiltalende ut, smake godt, være lett å selge og transport og produksjon må være effektiv. Dessuten skal nøttene ha riktig emballasje, være lovmessig korrekt og trygge å spise.

BrynildGruppen varmebehandler nesten alle nøtter, da dette påvirker hvordan nøtten oppleves å spise. Feil steking gir raskere harskning, og feil modning kan også påvirke resultatet

– Vi var først på nøttesiden til å gå over fra palmeolje til nordisk rasp under steking av nøttene. Vi prøvesteker dessuten hver eneste leveranse av nøtter, og mange containere sendes tilbake på grunn av at kvaliteten er for dårlig.

MAP-pakket
For å gi nøttene lang holdbarhet er de pakket med modifisert atmosfære. For at denne skal holde seg over tid, må folie, sveiser og barrieresjikt være tett. Det krever kvalitetskontroll av emballasjen, og Jørgensen forteller at posene sjekkes og restoksygenet måles hver time hver eneste dag.

– Da vi skiftet emballasje fikk vi i starten problemer med sveisbarheten på den metalliserte folien. Det ga restoksygen i posen, noe som førte til harske produkter. Vi prøvde med barrierelag inni posen, men etter hvert fikk vi samme problem også med dette. 

Problemet var spesielt fremtredende på Spesial som har blå farge, og det viste seg at dette papiret blir så mettet av farge at det krever lenger herding for å holde. Problemet er nå ute av verden.

Nils Olav Jørgensen var en av foredragsholderne på en temadag om prosessering, emballasje og teknologi i matindustrien 23. mai i Oslo. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red