BrynildGruppen knekte nøtten med ny emballasje

PUBLISERT: 23 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nils Olav Jørgensen i BrynildGruppen forteller at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da de nye produktene fra Den lille nøttefabrikken ble utviklet.

– Vi driver med markedstilpasset utvikling og følger godt med i de store markedene i Europa og USA. Vi får også input fra leverandører, har egne ideer og lytter til forslag og reklamasjoner fra forbrukere, sa produktutviklingssjef Nils Olav Jørgensen på en temadag i Oslo 23. mai. 

Hele organisasjonen er med
Produktutviklingen starter med en ide, og deretter vurderes leverandører og råvaremarkedet for nøtter. I prosessen er hele organisasjon med, fra marked, salg, teknisk, design og emballasjeutviklere. 

– Utprøving og småskalaproduksjon baseres på å innfri forbrukernes og handelens ønsker. Vi gjennomfører også holdbarhetsprøver over tid før vi tar en beslutning om å gå over til fullskalaproduksjon.

Det er ikke mye nøtter å hente i Norge, så man må ut på de store markedene i USA og Argentina for å få store nok volumer. Men ifølge Jørgensen er det store forskjeller på amerikanske og argentinske nøtter.

Kunnskap er viktig
– Det er viktig å ha god kunnskap om nøtter. Produktet skal se tiltalende ut, smake godt, være lett å selge og transport og produksjon må være effektiv. Dessuten skal nøttene ha riktig emballasje, være lovmessig korrekt og trygge å spise.

BrynildGruppen varmebehandler nesten alle nøtter, da dette påvirker hvordan nøtten oppleves å spise. Feil steking gir raskere harskning, og feil modning kan også påvirke resultatet

– Vi var først på nøttesiden til å gå over fra palmeolje til nordisk rasp under steking av nøttene. Vi prøvesteker dessuten hver eneste leveranse av nøtter, og mange containere sendes tilbake på grunn av at kvaliteten er for dårlig.

MAP-pakket
For å gi nøttene lang holdbarhet er de pakket med modifisert atmosfære. For at denne skal holde seg over tid, må folie, sveiser og barrieresjikt være tett. Det krever kvalitetskontroll av emballasjen, og Jørgensen forteller at posene sjekkes og restoksygenet måles hver time hver eneste dag.

– Da vi skiftet emballasje fikk vi i starten problemer med sveisbarheten på den metalliserte folien. Det ga restoksygen i posen, noe som førte til harske produkter. Vi prøvde med barrierelag inni posen, men etter hvert fikk vi samme problem også med dette. 

Problemet var spesielt fremtredende på Spesial som har blå farge, og det viste seg at dette papiret blir så mettet av farge at det krever lenger herding for å holde. Problemet er nå ute av verden.

Nils Olav Jørgensen var en av foredragsholderne på en temadag om prosessering, emballasje og teknologi i matindustrien 23. mai i Oslo. 

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1