BrynildGruppen knekte nøtten med ny emballasje

PUBLISERT: 23 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nils Olav Jørgensen i BrynildGruppen forteller at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da de nye produktene fra Den lille nøttefabrikken ble utviklet.

– Vi driver med markedstilpasset utvikling og følger godt med i de store markedene i Europa og USA. Vi får også input fra leverandører, har egne ideer og lytter til forslag og reklamasjoner fra forbrukere, sa produktutviklingssjef Nils Olav Jørgensen på en temadag i Oslo 23. mai. 

Hele organisasjonen er med
Produktutviklingen starter med en ide, og deretter vurderes leverandører og råvaremarkedet for nøtter. I prosessen er hele organisasjon med, fra marked, salg, teknisk, design og emballasjeutviklere. 

– Utprøving og småskalaproduksjon baseres på å innfri forbrukernes og handelens ønsker. Vi gjennomfører også holdbarhetsprøver over tid før vi tar en beslutning om å gå over til fullskalaproduksjon.

Det er ikke mye nøtter å hente i Norge, så man må ut på de store markedene i USA og Argentina for å få store nok volumer. Men ifølge Jørgensen er det store forskjeller på amerikanske og argentinske nøtter.

Kunnskap er viktig
– Det er viktig å ha god kunnskap om nøtter. Produktet skal se tiltalende ut, smake godt, være lett å selge og transport og produksjon må være effektiv. Dessuten skal nøttene ha riktig emballasje, være lovmessig korrekt og trygge å spise.

BrynildGruppen varmebehandler nesten alle nøtter, da dette påvirker hvordan nøtten oppleves å spise. Feil steking gir raskere harskning, og feil modning kan også påvirke resultatet

– Vi var først på nøttesiden til å gå over fra palmeolje til nordisk rasp under steking av nøttene. Vi prøvesteker dessuten hver eneste leveranse av nøtter, og mange containere sendes tilbake på grunn av at kvaliteten er for dårlig.

MAP-pakket
For å gi nøttene lang holdbarhet er de pakket med modifisert atmosfære. For at denne skal holde seg over tid, må folie, sveiser og barrieresjikt være tett. Det krever kvalitetskontroll av emballasjen, og Jørgensen forteller at posene sjekkes og restoksygenet måles hver time hver eneste dag.

– Da vi skiftet emballasje fikk vi i starten problemer med sveisbarheten på den metalliserte folien. Det ga restoksygen i posen, noe som førte til harske produkter. Vi prøvde med barrierelag inni posen, men etter hvert fikk vi samme problem også med dette. 

Problemet var spesielt fremtredende på Spesial som har blå farge, og det viste seg at dette papiret blir så mettet av farge at det krever lenger herding for å holde. Problemet er nå ute av verden.

Nils Olav Jørgensen var en av foredragsholderne på en temadag om prosessering, emballasje og teknologi i matindustrien 23. mai i Oslo. 

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David