Bording kjøper KLS Pureprint og legger ny strategiplan

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 5 juni 2023
OPPDATERT: 9 juni
Direktør Niels Søndergaard ved kontrollpulten til den splitter nye Heidelberg CX 104, som først og fremst skal kjøre emballasje. Foto: KLS Pureprint.

Det har nå gått ett år siden Bording overtok majoriteten av aksjene i KLS Pureprint. Siden den gang er det gjort en rekke investeringer og endringer som satte en ny retning for selskapet.

Samtidig som Bording overtok majoriteten av aksjene, ansatte de Niels Søndergaard som ny administrerende direktør. Han kommer fra en jobb som Chief Design Officer i Smurfit Kappa og har jobbet for blant annet SCA og Nestlé, så han er i aller høyeste grad en emballasjespesialist. Og det er ikke tilfeldig. For KLS Pureprint handler fremtiden i stor grad om emballasje.

– Vi er et grafikkhus som i stor grad fortsetter å betjene kunder med tradisjonelle grafiske oppgaver. Dessverre er det klart for alle at det ikke blir flere av dem. På den annen side gjør emballasjeoppgaver og relaterte oppgaver som POS-produkter det. Vi har valgt å fokusere mye mer på dem fremover, uten at det betyr at vi kaster noe, sier Niels Søndergaard.

Flytter produksjonen fra Sverige til Danmark

I forbindelse med overtakelsen valgte Bording å legge ned trykkeriet deres i Helsingborg. Her hadde de med suksess startet transformasjonen mot mer POS-orienterte oppgaver. Men trykkeriets maskiner var utslitte og i stedet for å oppgradere den installasjonen, valgte de å legge avdelingen under KLS Pureprint og flytte produksjonen til Avedøre Holme. Den nye svenske organisasjonen går under navnet Bording Pureprint. Det er en ren salgsorganisasjon, som sysselsetter 10 personer fordelt på kontorer i Helsingborg, Gøteborg og Stockholm.

Dette gjorde igjen at det var nødvendig å oppgradere maskineriet på Avedøre Holme. Så tidligere i år ble en helt ny Heidelberg Speedmaster CX104 installert for å komplementere deres 8-fargers KBA Rapida.

– Det er en stor investering og selv om det var en mening blant flere her i huset om hva vi burde satse på, insisterte jeg på at vi skulle gjennomføre en grundig analyse. Vi var rundt og så på ganske mange løsninger, men det er faktisk vanskelig å sammenligne. Det var mange ting som talte for en Heidelberg-løsning: Kvaliteten er upåklagelig og vi har et langt og godt forhold, men det som nok betydde mest er deres serviceorganisasjon. For det er tilfeldigvis mye av det andre utstyret vi har tatt inn som også kan betjenes av Heidelbergs teknikere, så på den måten blir det enklere og tryggere for oss, forklarer Niels Søndergaard.

Seriøse emballasjeinvesteringer

At de er seriøse med emballasje ser man av den andre utvidelsen av maskinparken. I tillegg til nye Heidelberg, som først og fremst er beregnet på emballasjeproduksjon, har de kjøpt en Iberica stansemaskin og en Lamina laminator, begge for helark, fra den nedlagte produksjonen i Sverige. Og til høsten får de en helt ny papplimer, en Heidelberg Diana, som er nesten 20 meter lang.

– Det er en lang prosess, som ikke bare handler om at vi skal produsere mer emballasje. Det handler også om å få et mer oppdatert oppsett internt med en mer strømlinjeformet produksjon. Blant utfordringene er at vi er i et eldre bygg, hvor ting som strøm og vegger ikke uten videre kan flyttes rundt slik det passer oss, forklarer Niels Søndergaard.

Men mens han viser rundt, kan man fornemme at det er lagt mye tanker i den fremtidige layouten med tanke på å oppnå optimal arbeidsflyt.
Emballasjetrykk er ikke nytt for KLS Pureprint. Dette har de drevet med siden 2016, men i stor grad sammen med strategiske partnere. I fremtiden er tanken at de kan produsere mer og mer selv.

Investeringene omfatter etterbehandlingsutstyr for pakking, bl.a. en Iberica stansemaskin, en Lamina laminator både for helark og et helt nytt papplim. Her viser Niels Søndergaard frem stansemaskinen. Foto: KLS Pureprint.
Pureprint får en arm i Sverige

Med konverteringen av de svenske kontorene til Bording Pureprint, får KLS en arm inn i Sverige for deres Cradle-to-Cradle-baserte miljøprofil. Kommersiell direktør Kasper Larsen sier at bærekraftkonseptet deres i dag er virkelig sterkt på det danske markedet. Han sier:

– Det er nå ganske mange kunder som ønsker det samme som oss. Men vi har foreløpig ikke helt klart å ta konseptet over sundet. Vi har en forventning om at dette vil endre seg nå.

Kasper Larsen forteller også at KLS Pureprint, som et av de første trykkeriene i verden, har oppnådd gullnivå innen Cradle-to-Cradle. Det betyr at du vurderes innenfor fem kategorier og du kan kun oppnå en samlet status som gull dersom du har minimum gullsertifisering i alle fem kategoriene. KLS Pureprint oppnådde dette i januar 2023.

Bærekraft er mer enn trykksaker

Kasper Larsen forteller også at de jobber med et stort energiprosjekt på Avedøre Holme. Her har flere store selskaper gått sammen for både å skape et fornybar energifellesskap og for å beplante store deler av Danmarks største industriområde, Avedøre Holme, med tanke på større biologisk mangfold. Et prosjekt som får det til å skinne i øynene til Kasper Larsen.

Niels Søndergaard er enig i at de også har et godt samarbeid med kommunen, der de tar inn fleksible arbeidere og praktikanter med tanke på arbeidsutprøving. Det er delvis å opptre som en ansvarlig bedrift, men han legger ikke skjul på at mellom én av tre og én av fire faktisk blir stående fast i en reell jobb. Så på den måten er det også en fornuftig rekrutteringsplattform.

Tekst: Søren Winsløw

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red