Bølgepappesker fra Smurfit får netthandelen til å blomstre

PUBLISERT: 8 mai 2020
OPPDATERT: 26 januar

Ny bølgepappemballasje slår an ved netthandel av blomster.

En netthandelsemballasje i bølgepapp fra Smurfit Kappa har fått forretningene til å blomstre for blomsterforhandleren Euroflorist.

Euroflorist startet som Svensk blomsterförmedling i Malmö i 1982, men så tidlige muligheten for å kunne ekspandere internasjonalt. I 1990 skiftet de navn til Euroflorist, og siden er virksomheten utvidet til 12 land, deriblant Norge. Euroflorist var først i Sverige med blomsterbud på Internett i 1995.

Buketter i lavere prisklasser

I fjor ble det klart at blomsterkjeden manglet et tilbud på netthandelsbuketter i lavere prisklasser og en emballasje for disse.

– Vi hadde utviklet en prototyp sammen med en annen leverandør da Smurfit Kappa presenterte sine ideer for oss, forteller kommunikasjonssjef Helene Adler i Euroflorist.

– De viste seg raskt å være den rette samarbeidspartneren for oss.
Smurfit Kappas emballasjeforslag løste en del problemer i de opprinnelige forslaget. Blant annet har emballasjen fem bretter i stedet for åtte.

– Selskapet som pakker blomstene i bølgepapp debiterer på hvor mange brettebevegelser som trengs, og med færre bretter blir dette en virkelig besparelse, forklarer Helene Adler.
I tillegg sparer de tape, ettersom lokket er selvlukkende.

Håndtak på toppen

Smurfit Kappa la også til et håndtak på toppen, noe som er praktisk av to årsaker. For det første blir esken enklere å bære. For det andre blir det umulig å misforstå hvordan esken skal oppbevares under transport. Dermed holder blomstene seg fin helt frem til mottakeren.

En annen interessent detalj som ble forbedret under arbeidet med emballasjen var en liten avsats for bonusgaver som sjokolade eller andre komplementer til blomstene. I Smurfit Kappas forslag ble avsatsen fiksert og plassert øverst i emballasjen.

– Dermed blir det enda hyggeligere å åpne lokket på emballasjen. Delvis ser man blomsterbuketten ovenfra og dels den lille ekstragaven, dersom man har sånn flaks, ler Helene Adler.

Smurfit Kappa ble også utfordret til å utvikle et designforslag med logoen til Euroflorist, pay-offen «Sent with love» og svarthvit blomsterdekor

Om konsernet

Smurfit Kappa er Europas største og en av verdens ledende produsenter av papirbasert emballasje. Smurfit Kappa Norge er den norske emballasjevirksomheten i Smurfit Kappa Group. Selskapet tilbyr emballasje og produkter i bølgepapp og massiv papp, samt effektive emballasjeløsninger, med produksjon i Norge og Sverige.
Smurfit Kappa Group har cirka 46 000 ansatte ved cirka 350 produksjonsenheter i 35 land. I 2019 var omsetningen på 9 milliarder euro.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar