Blander tradisjonell og moderne look i nye kopper

PUBLISERT: 12 september 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Når Greiner Packaging relanserer nye Ayran Cups for sin kunde Bayerische Milchindustrie (BMI), har de blandet tradisjonelt og moderne utseende.

Emballasjeleverandøren har denne gangen laget en plastkopp med metallisk utseende, noe som krever teknisk og designmessig kompetanse. Overflatestrukturen tilfører noe nytt til plastkoppen som ligner på kobberkopper som brukes til salt yoghurt i Tyrkia.

Utviklet i egen design- og prototypeavdeling
BMI tok kontakt med Greiner Packaging i 2015 for å få en ny glans på emballasjen til den populære drikkevaren Ayran. I samarbeid med kunden utviklet Greiner Packagings team i avdelingen for design og prototyper, DesPro, en ny kopp som reflekterer Ayrans tradisjon med et moderne uttrykk.

– Vårt mål var at plastkoppens design skulle ligge så tett opp til originalkoppene som mulig. Å overføre looken av hamret metall til plast var imidlertid utfordrende, forklarer Christian Platzer, ansvarlig Key Account Manager i Greiner Packaging.

Fordypningene i koppens overflate er som på originalen i forskjellig størrelse. Å gi individualitet til et masseprodusert produkt krever et høyt teknisk kompetansenivå. Det samme gjelder det faktum at fordypningene i den sprøytestøpte koppen gjør den vanskeligere å fjerne fra verktøyet.

Tilbys i to fargevarianter
Men etter intensivt utviklingsarbeid ble alle utfordringene overvunnet. Plastkoppen tilbys i to fargevarianter. Den hvite koppen markedsføres primært i dagligvaresegmentet, mens den kobberfargede primært skal selges i etniske markeder i utlandet.

Likheten med den originale kobberkoppen er slående, og gjenkjennelseseffekten er dermed stor. Et spesielt fargegranulat med metallpigment ble utviklet og prøvd på noen serier, og resultatet er unikt på markedet.

Koppene sprøytestøpes i PP, dekoreres med IML og er på 250 ml.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot