
Smurfit Kappa har sammen med avisen Financial Times gjennomført en undersøkelse om hvordan bedrifter og bedriftsledere ser på bærekraftspørsmål og hvilken rolle de spiller i strategier og planlegging. Emballasjeinnovasjon er en prioritet.
En undersøkelse utført av Smurfit Kappa i samarbeid med Financial Times viser at bærekraft fortsetter å spille en kritisk rolle når senior bedriftsledere i Europa og Amerika legger strategier og planlegger. Transparency Edge, som ble utført blant 440 toppledere og ledere i 11 store økonomier, viser at til tross for at selskaper legger ambisiøse planer for å nå netto null, mener bare 11 prosent av de spurte at de har en bærekraftsstrategi som er robust og gjennomførbar.
Mer enn halvparten (61 prosent) av de som svarte oppgir at bærekraft endrer måten de måler økonomiske resultater på. Mange av dem har begynt å bygge inn bærekraft i ledernes prestasjonsvurderinger og insentiver. Dette understreker virkningen bærekraft allerede har på bedrifter. Nesten halvparten av bedriftene (47 prosent) har prioritert emballasjeinnovasjon som en måte å nå sine egne netto nullmål.
Mens 63 prosent av selskapene mener de er fullstendig transparente om hvordan og hvorfor bærekraftsbeslutninger tas, sier nesten en tredjedel (29 prosent) at selskapets handlinger sjelden stemmer overens med bærekraftsambisjonene de kommuniserer til interessenter. Gapet mellom uttalte ambisjoner og handlinger utsetter fortsatt bedrifter for risikoen for å bli anklaget for grønnvasking.
Undersøkelsen fremhever viktigheten av åpenhet og understreker hvor sentralt det er for å bygge tillit hos forbrukere, investorer og sentrale interessenter.