Bærekraftperspektiv endrer selskapenes syn på emballasje

PUBLISERT: 28 august 2020
OPPDATERT: 26 januar

En britisk undersøkelse viser at både produsenter og forbrukere er opptatt av bærekraft.|Arco Berkenbosch, Smurfit Kappa.

En fersk undersøkelse i Storbritannia viser at bærekraftperspektiv fører til at bedriftene endrer sitt syn på behovet for emballasjeinnovasjon.

Undersøkelsen ble foretatt av Smurfit Kappa og Financial Times, som spurte 200 bedriftsledere i Storbritannia om hvordan bærekraft påvirker deres selskaper.

Bærekraft driver forskning og utvikling

Undersøkelsen “Sustainability Reshapes The Business Landscape for Good” viser at bærekraft driver alt FoU-arbeid og utvikling av nye produkter i mer enn en tredel av selskapene. Bedriftene investerer også kraftig i bruk av resirkulerte materialer i sine produkter og emballasjer.

68 prosent av bedriftene anser at materialet som brukes i emballasje er det mest utfordrende området for bærekraftig utvikling. Undersøkelsen viser også hvordan selskapene legger vekt på emballasje som en viktig innovasjonsmulighet.

Syv av 10 bedrifter oppgir at materialet i emballasjen er deres største bærekraftutfordring, fulgt av innsamling og gjenvinning (59%) og materialet som brukes til å produsere produktene (56%). Nesten ni av 10 bedrifter har inkludert brukt eller gjenvunnet material i sine produkter/emballasje som en del av sin bærekraftstrategi.

Forbrukerne ser etter gjenvinnbar eller nedbrytbar emballasje
Arco Berkenbosch, Smurfit Kappa.

I undersøkelsen ble også forbrukere spurt om sitt syn på bærekraft og hvordan de tilpasser seg for å skape en mer bærekraftig fremtid. 37 prosent av forbrukerne mener at emballasjedesign er viktig når de tar en kjøpsbeslutning.

Halvparten av forbrukerne oppga at de i løpet av siste halvår hadde kjøpt et produkt spesifikt fordi det hadde gjenvinnbar eller biologisk nedbrytbar emballasje. Dette omtales som et signal om forbrukernes bevissthet om merkevarenes emballasje.

Andre funn i undersøkelsen er at åtte av 10 selskaper ser på bærekraftarbeidet som en langsiktig investering, snarer enn en kostnad, da forbrukerne fortsetter å påvirke bedriftens syn på bærekraftige metoder.

– Undersøkelsen viser at bedriftene må håndtere bærekraft i et økonomisk utfordrende miljø, og at forbrukerne kommer til å fortsette å sette bærekraftagendaen, kommenterer Arco Berkenbosch, VP of Innovation & Development i Smurfit Kappa.

Last ned undersøkelsen gratis

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx