Automatisering doblet kapasiteten i pakkelinjen

PUBLISERT: 13 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar
||

Vibytorps planteskole i svenske Hallsberg har doblet kapasiteten i pakkelinjen med strekkfilmmaskinen Pallpack 8000 og robotpalletering.

– Vi har mer enn doblet kapasiteten, sier Niclas Noord, teknisk sjef hos Svenska Skogsplantor.

Gran og furu pakkes i esker
Svenska Skogsplantor er et forretningsområde i det statlige selskapet Sveaskog og er Nordens største produsent av planter for skogfornyelse. Hvert år produserer Svenska Skogsplantor cirka 130 millioner planter på sine fem planteskoler.

En av disse er Vibytorps planteskolen som har 12 ansatte. I perioden fra september til januar skal plantene pakkes, og da er personalstaben nesten dobbelt så stor og arbeider tre skift.

Høyforedlet gran og furu i 25-30 cm høyde pakkes i esker. Hver esker har plass til 90 planter, og i løpet av 2019 skal nærmere 250.000 esker selges. Plantene plantes om våren, noe som betyr at de må oppbevares i fryselager gjennom vinteren.

Ønsket en fleksibel løsning
– Plantene pakkes fra september til januar. I et investeringsperspektiv var det viktig for oss å finne en kostnadseffektiv pakkelinje med høy produktivitet og driftssikkerhet, siden vi har så kort produksjonstid, forklarer Niclas Noord.

Vibytorp ville ha en fleksibel løsning, siden ikke vet nøyaktig hvordan produksjonen vil se ut i framtiden. – Vi kommer kanskje til å trenge flere linjer, og da vil vi ikke ha låst oss til en løsning.

De hadde krav om å doble hastigheten på antall esker i minuttet fra den gamle løsningen som besto av en eskestabler som stablet og la ut eskene ved hjelp av sugekopper. Den nye løsninger har innfridd kravet og redusert dobbeltarbeid.

Doblet kapasitet
– Vi har mer enn doblet kapasiteten og har høyere teknisk utnyttelse siden vi har noen produksjonsforstyrrelser. Tidligere gikk det med mye tid til flytting av produkter med truck fra palletering til strekkfilming, som var halvmanuell. Vi har gått fra tre til en operatør.

I den nye løsningen er pallene ferdig palleterte og strekkfilmet når de kommer ut to og to. Trucken tar to paller om gangen og kjører dem til mellomlageret.

– Arbeidsmiljøet har blitt mye bedre, og vi har redusert tidsbruk som ikke er verdiskapene, avslutter Niclas Noord.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar