Automatisering av etikett-produksjon til nye høyder

PUBLISERT: 27 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Lexit Group har gjennomført en forbedring av det digitale etiketthåndteringssystemet som frigjør ressurser i alle ledd og gjør prosessen mer transparent for kunden.

Lexit Group har over lang tid utviklet egne digitale etiketthåndteringssystemer som automatiserer og forenkler alle etikettprosesser for kundene og internt i produksjonen. Ved å utvikle, finjustere og forbedre systemene kontinuerlig i alle ledd, vil de ligge i forkant av den digitale utviklingen.

Sikkerhet prioriteres
 I siste ledd har de presser som automatisk bytter klisjeer til neste jobb. På et web-senter kan kunden til enhver tid følge med på hvordan produksjonen utarter seg. På samme sted kan de godkjenne nye forslag til design og layout før produksjonen igangsettes.

Dette bidrar til økt sikkerhet rundt bestillingsrutiner og vil luke ut feil i produksjonen. 

– Sikkerhet i alle faser er noe vi ser på som veldig viktig for vår produksjon, eksemplifisert ved matprodusenter. Hvis kontrollører av deklarasjoner og næringsinnhold oppdager mangler er dette lett å påpeke, og endre, med et slikt system, sier Kai Gunnar Herseth, eier og utvikler i Lexit Group AS. 

I høst har Lexit Group gjort flere endringer i den digitale flyten. I tillegg til å gi kundene mer detaljert oversikt, innsikt og styring av egne etiketter, sparer selskapet nå store ressurser i alle ledd på den siste automatiseringsløsningen. 

Etikettfiler genereres i systemet
Med utgangspunkt i en detaljert excel-fil og en tilrettelagt designfil laget for variabel produksjon, klarer systemet nå å generere en hel serie på flere hundre trykkeklare etikettfiler uten at noen har lagt sine hender på hver enkelt etikettfil.

Et eksempel er Bama som i sommer skulle ha produsert flere hundre jordbæretiketter. 

– Den automatiserte produksjonsmodellen sparte oss her for uendelig mye tid og ressurser ved at etikettfilene ble generert i systemet. Dette gir oss uante muligheter for fremtidig etikettproduksjon, skriver Lexit Group i en pressemelding.

– Som et ledende konsern på etikettmarkedet i Skandinavia er vi alltid på jakt etter å forbedre alle prosesser helt fra etiketten designes/klargjøres og produseres i våre trykkpresser til den havner ute i produksjonslinjene hos våre kunder. Dette er en pågående prosess.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex