Etter en årrekke på markedet introduserer Arla Foods en ny emballasje på sine Lurpak-pakker for smør. De skal selges i Midtøsten men fås også i Norden.
Den nye esken med 6×50 gram smørpakker skal selges i Midt-Østen, mens en variant med 4×50 gram også kan kjøpes som kjølt i Danmark. Med den nye løsningen hvor smøret er pakket i 50 grams pakker, får kunden mulighet til å åpne en pakke mer ferskt smør oftere.
Totalleveranse av Schur
Emballasjen til miniblokkene er utviklet av Schur Pack i Danmark og produsert av Schur Pack Germany. Pakkingen gjøres hos kunden på en maskin framstilt av Schur Technology, som mener å kunne hevde at de har levert en ekte totalløsning.
De fire eller seks smørblokkene er pakket i en kartong med en enda mer karakteristisk sølvfarge til produktet enn før. Dette skal understreke smørets ferskhet og gode smak. De enkelte smørpakkene vises tydelig gjennom ruten, som forøvrig gir produktet et eksklusivt uttrykk.
Emballasjen er enkel å åpne fra front ved hjelp av en «trappeperforering».
Kartongen matcher folien på smørpakkene
Designmessig matcher kartongen folien på smørpakkene. Den er forsynt med en spesialvariant av kaldfoliering. Rutematerialet er laget av Melinex som ikke dugger når produktet kjøles.
Emballasjen er konstruert som en endload-løsning og pakkes på en Schur Avant 40 med spesialbygget innløp og produkthåndtering.
Miniblokkene grupperes for et 4x50g i mønster 2+2 og stables tilsvarende for 6x50g i 2+2+2. Deretter skyves produktgruppen inn i den klargjorte kartongen. Den helautomatiske pakkingen kan i teorien klare 160 smørpakker/40 kartonger i minuttet.