I andre kvartal 2017 skal Arcus starte opp med felttester der flaskene skal utstyres med NFC-brikker fra Thin Film Electronics, som også er et norsk selskap.
Forberedelsene til testkjøringen er i gang. Det er Thinfilms SpeedTap-brikker som skal festes på flaskene med Linie Aquavit for å opprette direktekontakt med forbrukerne.
En-til-en-kommunikasjon
Brikkene integreres med Thinfilm CNECT-portal, en skybasert plattform for fjernstyring av brikkene.
Hver brikke har en unik identifikasjon, kan ikke kopieres og leses av med en NFC-tilpasset smarttelefon. Når brikkene «tappes», kan smarttelefonen kommunisere trådløst med CNECT-portalen.
Dette åpner for en-til-en-markedsføring der Arcus får direktekontakt med forbrukerne, og man ser for seg å levere gode historier om varemerket, produktnyheter og annet innhold. – Linie aquavit ble skapt i 1821 og er verdens eldes akevitt-varemerke, forteller Romain Jourdan, kategorisjef for Norsk Akevitt på Arcus.
– Vi har et sterkt fokus på innovasjon for å holde varemerket oppdatert og bygge oppmerksomhet rundt akevitt-kategorien. Det er spennende å inngå partnerskap med et norsk selskap, og vi ser frem til å samarbeide tett med Thinfilm med dette innovative initiativet.
Verdens største akevittprodusent
Arcus er listet på Oslo børs og er verdens største akevittprodusent. Selskapet er ledende i Norge på vin og brennevin og i tillegg Sveriges største importør av vin.
I Finland er Arcus nr 3 på import av vin, og i Danmark er de den nest største brennevinsprodusenten.
Arcus eier også varemerkene Aalborg, Løiten og Gammel Opland.