ÅR Packaging Group legger ned i Russland og Finland

PUBLISERT: 2 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


I en pressemelding skriver ÅR Packaging Group at de legger ned produksjonen i finske Kauttua og stenger kartongemballasjefabrikken i Moskva, Russland.

Produksjonsstansen i Kauttua begrunnes med at ÅR Packaging Group må redusere kostnadene for å fortsette å kunne være konkurransedyktige og lønnsomme på det nordiske kartongmarkedet.

Det er bare produksjonsenheten som berøres i Kauttua. De øvrige virksomhetene som salg, kundeservice og produktutvikling fortsetter som før.

Kjøpte tre fabrikker i 2015
Fabrikken i Moskva inngikk et oppkjøp i 2015, da ÅR Packging Group kjøpte tre europeiske produksjonsanlegg i Russland, Polen og Østerrike fra amerikanske MeadWestvaco Corporation (nå WestRock).

– Oppkjøpet av MeadWestvacos anlegg innebar at vi fikk tre produksjonsenheter i Russland. Salgs- og volumutviklingen i regionen motiverer imidlertid ikke til dette, og kombinert med økt pristrykk har vi måttet redusere våre kapasitets -og infrastrukturkostnader i Russland, sier adm.dir og konsernsjef i ÅR Packaging, Harald Schulz.

Fabrikken i Moskva blir dermed stengt, og konsernet kommer til å betjene det russiske markedet fra sin to fabrikker i St Petersburg og Timashevsk. ÅR Packaging forklarer tiltakene med at de vil konsolidere og optimere sin virksomhet på visse plasser og segmenter.

Omfattende investeringsprogram
– I vår strategi har vi betydelig virksomhet i målrettede segmenter. Vårt omfattende investeringsprogram inkluderer for eksempel installasjon av fire nye trykkpresser i årene 2016-2018, som utvidelse av fabrikken i Krakow i Polen og Tabasalu i Estland, sier Harald Schulz.

– Dette støtter vår ambisiøse vekstplan på en bra måte.

I pressemeldingen blir det ikke angitt tidspunkt for nedleggingen i Moskva og Kauttua, men det er klart at tiltakene vil påvirke cirka 150 ansatte. Disse vil bli tilbudt ansettelse andre steder.
 

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x