ÅR Packaging Group legger ned i Russland og Finland

PUBLISERT: 2 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


I en pressemelding skriver ÅR Packaging Group at de legger ned produksjonen i finske Kauttua og stenger kartongemballasjefabrikken i Moskva, Russland.

Produksjonsstansen i Kauttua begrunnes med at ÅR Packaging Group må redusere kostnadene for å fortsette å kunne være konkurransedyktige og lønnsomme på det nordiske kartongmarkedet.

Det er bare produksjonsenheten som berøres i Kauttua. De øvrige virksomhetene som salg, kundeservice og produktutvikling fortsetter som før.

Kjøpte tre fabrikker i 2015
Fabrikken i Moskva inngikk et oppkjøp i 2015, da ÅR Packging Group kjøpte tre europeiske produksjonsanlegg i Russland, Polen og Østerrike fra amerikanske MeadWestvaco Corporation (nå WestRock).

– Oppkjøpet av MeadWestvacos anlegg innebar at vi fikk tre produksjonsenheter i Russland. Salgs- og volumutviklingen i regionen motiverer imidlertid ikke til dette, og kombinert med økt pristrykk har vi måttet redusere våre kapasitets -og infrastrukturkostnader i Russland, sier adm.dir og konsernsjef i ÅR Packaging, Harald Schulz.

Fabrikken i Moskva blir dermed stengt, og konsernet kommer til å betjene det russiske markedet fra sin to fabrikker i St Petersburg og Timashevsk. ÅR Packaging forklarer tiltakene med at de vil konsolidere og optimere sin virksomhet på visse plasser og segmenter.

Omfattende investeringsprogram
– I vår strategi har vi betydelig virksomhet i målrettede segmenter. Vårt omfattende investeringsprogram inkluderer for eksempel installasjon av fire nye trykkpresser i årene 2016-2018, som utvidelse av fabrikken i Krakow i Polen og Tabasalu i Estland, sier Harald Schulz.

– Dette støtter vår ambisiøse vekstplan på en bra måte.

I pressemeldingen blir det ikke angitt tidspunkt for nedleggingen i Moskva og Kauttua, men det er klart at tiltakene vil påvirke cirka 150 ansatte. Disse vil bli tilbudt ansettelse andre steder.
 

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl