Et nytt hvelv på Svalbard skal beskytte kjeks mot asteroider

PUBLISERT: 5 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

I filmen skal et hvelv på Svalbard beskytte Oreo-kjeks mot å bli knust av en asteroide på vei mot jorden.

Men bare på film. I forbindelse med en ny kampanje har Mondelez bygget et hvelv på Svalbard  for å beskyte Oreo-kjeks mot å bli knust av en asteroide . 

Oreo er kjent for å være leken i sin kommunikasjon, og i sin siste reklamekampanje innspilt i Norge,  tar Oreo konseptet til en ny dimensjon. I filmen har de bygget et hvelv på Svalbard for p beskytte kjeksen mot å utryddes av en asteroide.

En asteroide på vei mot jorden

Ideen til den nye kampanjen kom fra Twitter hvor en Oreo-fan la merke til at en asteroide, 2018VP1, var på vei mot jorden. Til tross for den nesten ikke-eksisterende risikoen for å treffe Jorden (0,41%), kunne ikke Oreo-teamet føle seg helt trygge. For hvem skal redde hele verdens favorittkjeks, Oreo, hvis katastrofen rammer?

Dette ble grunnlaget for den nye kampanjen «Global OREO Vault» – inspirert av det allerede eksisterende frøhvelvet på Svalbard. Planen var dermed å bygge et OREO-hvelv i permafrosten på Svalbard i Norge med det viktige formålet å sørge for at OREOkjeks er sikret i generasjoner framover.

Det asteroidesikre anlegget vil inneholde Oreo-kjeks, melkepulver (bare legg til snø) og den topphemmelige OREO-oppskriften.

Spilt inn i Norge

Med bare noen få uker å planlegge, designe og bygge, satte OREO-teamet i USA i gang. Inspirert av de mange frøhvelvene rundt om i verden som beskytter ulike avlinger i permafrost ved en mulig global katastrofe, designet de «Global OREO Vault».

For å spille inn filmen om hvordan hvelvet ble til, reiste Oreo-teamet fra USA til Oslo og til Svalbard i Norge i midten av oktober. Etter karantene (selvfølgelig!) kunne filmingen begynne!

Se hele historien her. med norske skuespillere og en ekte norsk astronom filmet i Oslo og på Svalbard.

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x