Aktiv emballasje vinner på innovasjon i globalt marked

PUBLISERT: 28 februar 2016
OPPDATERT: 26 januar


En ny rapport om markedet for aktiv emballasje viser at driveren for vekst er økt global etterspørsel etter emballert mat og ferdigmåltider.

Rapprten «Active Packaging Market – Global Industyr Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast 2016-2023» er utgitt av Transparency Market Research (TMR).

Økt global etterspørsel etter ferdigmat
Hovedfunnet i rapporten er at veksten drives av økt global etterspørsel etter pakket mat og ferdigmåltider. Matindustrien er den største brukeren av aktive emballasjematerialer.

Det er også en trend å pakke oppkuttet frukt og grønnsaker, og disse matvarene trenger aktiv emballasje i stor skala, da de har en tendens til å slippe ut gasser i emballasjen.

Det ble globale markedet for aktiv emballasje bremses av høye kostnader. Å ta i bruk aktive hjelpemidler som absorbenter i matemballasje er dyrt. På den andre siden har bruk av nanomaterialer og biosensorer for å detektere akkumulering av gasser i emballert mat åpnet for nye muligheter i markedet i overskuelig fremtid.

Absorbenter og emittere
Noen av metodene som brukes i aktiv emballasje er oksygenabsorbenter, etanol-emittere, etylenabsorbenter, vanndampabsorbenter og CO2-emittere. Matvarer som fersk salat og kylling har en tendens til å være biologisk aktive og slippe ut gasser i løpet av sin metabolismefase.

Disse gassene akkumuleres i luftrommet i matemballasjen og fører til at maten forringes. Absorbentene trenges for å absorbere disse gassene og væskene i emballasjen for unngå matsvinn.

Aktiv emballasje kan enten være i form av absorbentposer eller bygget inn i emballasjematerialet. Den siste metoden er dyr, men undersøkes i stor skala av leverandører av emballasjematerialer.

Aktiv emballasje kan også designes til å kontrollere fuktighet, absorbere gasser, absorbere dryppende væske, opprettholde riktig konsentrasjon av gass og fuktighet og absorbere lukt.

Her er noen av de ledende aktørene
Regionalt er det Nord-Amerika og Europa som i størst grad bruker aktiv emballasje. Ledende aktører på det globale markedet for aktiv emballasje er:

AstraZeneca
3M
Amelco Desiccants
Active Packaging
BASF
DuPont
Accutech Packaging

 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx