Aktiv emballasje vinner på innovasjon i globalt marked

PUBLISERT: 28 februar 2016
OPPDATERT: 26 januar


En ny rapport om markedet for aktiv emballasje viser at driveren for vekst er økt global etterspørsel etter emballert mat og ferdigmåltider.

Rapprten «Active Packaging Market – Global Industyr Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast 2016-2023» er utgitt av Transparency Market Research (TMR).

Økt global etterspørsel etter ferdigmat
Hovedfunnet i rapporten er at veksten drives av økt global etterspørsel etter pakket mat og ferdigmåltider. Matindustrien er den største brukeren av aktive emballasjematerialer.

Det er også en trend å pakke oppkuttet frukt og grønnsaker, og disse matvarene trenger aktiv emballasje i stor skala, da de har en tendens til å slippe ut gasser i emballasjen.

Det ble globale markedet for aktiv emballasje bremses av høye kostnader. Å ta i bruk aktive hjelpemidler som absorbenter i matemballasje er dyrt. På den andre siden har bruk av nanomaterialer og biosensorer for å detektere akkumulering av gasser i emballert mat åpnet for nye muligheter i markedet i overskuelig fremtid.

Absorbenter og emittere
Noen av metodene som brukes i aktiv emballasje er oksygenabsorbenter, etanol-emittere, etylenabsorbenter, vanndampabsorbenter og CO2-emittere. Matvarer som fersk salat og kylling har en tendens til å være biologisk aktive og slippe ut gasser i løpet av sin metabolismefase.

Disse gassene akkumuleres i luftrommet i matemballasjen og fører til at maten forringes. Absorbentene trenges for å absorbere disse gassene og væskene i emballasjen for unngå matsvinn.

Aktiv emballasje kan enten være i form av absorbentposer eller bygget inn i emballasjematerialet. Den siste metoden er dyr, men undersøkes i stor skala av leverandører av emballasjematerialer.

Aktiv emballasje kan også designes til å kontrollere fuktighet, absorbere gasser, absorbere dryppende væske, opprettholde riktig konsentrasjon av gass og fuktighet og absorbere lukt.

Her er noen av de ledende aktørene
Regionalt er det Nord-Amerika og Europa som i størst grad bruker aktiv emballasje. Ledende aktører på det globale markedet for aktiv emballasje er:

AstraZeneca
3M
Amelco Desiccants
Active Packaging
BASF
DuPont
Accutech Packaging

 

 

 

Les mer

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Ny emballasjeserie for takeaway fra Greiner Packaging

Greiner Packaging har utviklet en ny serie med emballasje, for eksempel for hamburgere, salater eller lunsjmat, beregnet for gjenbruk. For å sikre at takeaway-måltider holder temperaturen og smaken best mulig, må de pakkes nøye – og det betyr vanligvis mye engangsemballasje og dermed avfall. Nå er dette et alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Siste nytt

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Ny emballasjeserie for takeaway fra Greiner Packaging

Greiner Packaging har utviklet en ny serie med emballasje, for eksempel for hamburgere, salater eller lunsjmat, beregnet for gjenbruk. For å sikre at takeaway-måltider holder temperaturen og smaken best mulig, må de pakkes nøye – og det betyr vanligvis mye engangsemballasje og dermed avfall. Nå er dette et alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment