Kløfta-selskapet Aclima AS viderefører plukksystemet til Lexit Group når de innfører et nytt ERP-system fra Multicase.
– Da vi gikk til anskaffelse av nytt ERP-system fra Multicase i fjor, var det et ufravikelig krav fra vår ledelse om at leverandøren måtte videreføre bruken av plukksystemet til Lexit Group, sier markedskoordinator Wivi-Ann Karlsen i Aclima AS på Krøderen.
– Dette kriteriet har ERP-leverandøren overholdt til punkt og prikke.
Lederrolle
Lexit Group fikk en lederrolle overfor Multicase i innføring av det nye forretningssystemet og sammenstilling av plukksystemet.
– Kløfta-selskapet har tilegnet seg detaljkunnskap om vår forretningsdrift. Denne innsikten ble videreført i implementeringsfasen. Sammen med Lexit Group har vi bygd opp en unik kompetanse som vi ønsket å videreføre, sier Karlsen.
– Uten plukksystemet fra Lexit Group måtte vi ansatt 3-4 nye lageroperatører, noe som ville kostet oss flere millioner kroner. Nå håndterer vi vår sterke vekst med kun to lageroperatører.
Spesialist på utvikling av funksjonelt ullundertøy
I 1939 ble Aclima etablert på Krøderen i Buskerud av familien Johansen. Selskapet er spesialist på utvikling av merinoullundertøy til sport og fritid. De selger også sine ull-produkter til politi og forsvar i Norge og utlandet.
Administrasjon og lager er lokalisert på Krøderen, med produksjon i Estland og salgskontor i Drammen.
– Vi produserer undertøy, mellombekledning, sokker og luer til helårlige utendørsaktiviteter, sier Karlsen. Hun kan fortelle at selskapet holder til ved foten av Norefjell. – Det er et fantastisk naturområde for utvikling og uttesting av våre sommer- og vinterprodukter.
Utvider kundekretsen
Familiebedriften opplever sterk vekst. I 2015 omsatte Aclima for 78 millioner kroner. Dette utgjorde en vekst på 30 prosent sammenliknet med 2014. Selskapet utvider stadig vekk sin kundekrets.
– Nylig inngikk vi en samarbeidsavtale med Intersport og Felleskjøpet. Vi har store forventninger til at det vil bidra til økt salg av våre produkter, mener Karlsen.
-I tillegg har eksportandelen vår stadig blitt større og med det nye ERP fra MultiCase, er vi sikre på at vi vil se en betydelig vekst også her. Eksportkunder vil kunne logge seg inn i vår B2B-nettbutikk og enkelt se vår lagerbeholdning og bestille de artiklene de ønsker.
Oppsett i Lexit Group/MultiCase vil gjøre håndtering av eksportordre enkelt og gi kundene en bedre serviceopplevelse.
God kontakt Lexit Group fra dag én
I juli 2012 bestemte Aclima seg for å gå til anskaffelse av plukkløsningene til Lexit Group. – Bakgrunnen var behov får å modernisere våre plukkrutiner i forbindelse med en omfattende lagerombygging.
Flere løsningsleverandører ble kontaktet. Allerede i anbudsfasen fikk vi et godt inntrykk av Lexit Group. De skjønte våre behov og kom med konkrete forslag til å automatisere plukkrutinene.
– Før systemet fra Lexit Group kom på plass, kjørte vi ut alle ordre- og plukklister manuelt. De ble sortert i bunker og plukket ut på leveringsdato. Når kunden bestilte varer, hadde vi ingen oversikt over om varene var tilgjengelig på lager. Det var lett å glemme en ordre fordi den kunne bli lagt i feil bunke, sier Karlsen.
– Med plukksystemet til Lexit Group er dette en sagablott. Vår tidligere ERP-leverandør Visma Global og Lexit Group, fikk ansvaret for utkjøring av plukklister og oversikt over lagervarer, sier Karlsen. Hun kan fortelle at Aclima vokste seg ut av Visma Global.
– Derfor hadde vi behov for et nytt ERP-system som bl.a. tilbød kundene en bestillingsportal via Internett, og som håndterte forhåndsordre på en langt bedre måte. Arbeidet med neste års kolleksjon starter ett år i forveien. Dette taklet ikke Visma Global.
Omsetningsvekst med effektiviserte lagerrutiner
Løsningen fra Lexit Group inneholder dataprogrammet FactoryTalk samt fem håndterminaler.
– Håndterminalene benyttes kun på hovedlageret til plukking og vareoppslag. Terminalene gir oss informasjon om artikkelnummer, lagerlokasjon og hvilke varer som er klar for plukking. Vi har to lageroperatører, som gjør en fantastisk jobb med å betjene våre kunder.
– Lageroperatørene finner frem varene og skanner dem. Deretter sluttbehandles ordren, etiketter skrives ut i håndterminalen og det klargjøres for forsendelse. Mot slutten av dagen utmelder lageroperatørene varene i ERP-systemet Multicase, sier Karlsen.
– Uten bidraget fra våre lageroperatører, ville vi aldri oppnådd så sterk omsetningsvekst. Årlig sender vi ut over ½ million plagg i komplette esker eller som stykkevis og delte vareforsendelser.
– Men, påpeker hun, plukksystemet til Lexit Group har effektivisert lagerrutinene og gjort hverdagen enklere for våre lageroperatører.
Vi har utviklet et produkt som dekker kundens behov
– Gjennom samarbeidet med Multicase, har vi sammen utviklet et produkt som dekker kundens behov og der vi har brukt riktig kompetanse på riktig sted.
– Her kan nevnes MultiCase på økonomi, webshop og logistikk, og Lexit Group på datafangst, lagerprosesser og produktmerking, sier salgssjef software, Mikael Thorsgaard i Lexit Group.
– Vi skal bidra til økt effektivitet og vekst for våre kunder, ikke bare som leverandør men også som samarbeidspartner. Målet er å vokse sammen med kundene, og levere gode og robuste løsninger også etter at prosjektet er gjennomført.
– Vi er meget godt fornøyd med samarbeidet med Multicase så langt, og ser frem til å levere nye prosjekter sammen med dem i fremtiden, understreker han.
Feilplukk eksisterer ikke lengre
– Lagersystemet Factory Talk er vår største suksessfaktorer. Årsaken er at programmet er selvforklarende, understreker Karlsen.
– Antall feilplukk er redusert til et minimum mot tidligere hvor det var daglig kost. Tidligere rev lageroperatørene seg i håret og lurte på hvor varene befant seg og hvorfor kundene fikk trøye i stedet for longs. Dette skjer ikke lengre.
Overgang til nytt ERP-system var krevende men nødvendig
– Overgangen til nytt ERP-system har vært krevende men Lexit Group bidro aktivt i denne prosessen. Vi ser på dem som en partner. De kjenner våre utfordringer godt, vet hvordan vi arbeider og hva som kreves for å bli leveringsdyktige.
Multicase kjente ikke til Lexit Group fra før av. Vi overlot ballen til Lexit Group, som beskrev i detalj våre forventninger til nytt ERP-system og integrasjonen mot plukksystemet, sier Karlsen. Hun berømmer innsatsen til Lexit Group.
– Det tok ikke lang tid før forretningssystemet fra Multicase var på lufta.
Integrasjon på plukk, varemottak og lagerforflytning
Lexit Group er nå i ferd med å utarbeide en integrasjon med Multicase på plukk, varemottak og lagerforflytning. På spørsmål om hvordan prosessen har fungert så langt, svarer Karlsen:
– Vi synes den har fungert meget bra. Oppsto det feil på lageret med vårt tidligere ERP-system, skar alt seg. I Multicase er operasjonen vesentlig forenklet. Er vi f.eks. tomme for varer i lagerhyllene, fremstår det som feil slik at lageroperatørene enkelt kan gå fra den ene til den andre reolen.
Multicase og Lexit Group gir oss flere valgmuligheter og har forenklet våre lageroperasjoner.
Sparer mye plunder og heft
På spørsmål om hvilke konkurransefortrinn ERP-systemet fra Multicase og plukksystemet fra Lexit Group har gitt Aclima, svarer Karlsen:
– Vi har fått en sømløs integrasjon mellom ERP- og plukksystemet. Det har spart oss for mye plunder og heft. Lexit Group og Multicase har løst våre utfordringer på en effektiv måte. Vi er en liten administrasjon som ikke har den kompetansen som Lexit Group og Multicase besitter.
Det er mye å ta hensyn til i overgangen til nytt IKT-system. Plukksystemet fra Lexit Group er så fleksibel at det kan knyttes opp mot et hvilket som helst ERP-system i markedet. For oss gir dette en fleksibilitet også fremtidig. Når det er sagt, har samarbeidet med Multicase og Lexit Group frem til i dag fungert meget bra, avslutter hun.