58,2 % av PET-flaskene ble samlet inn i Europa i 2017

PUBLISERT: 19 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar
|

ICIS og Petcore Europe har gjennomført en undersøkelse som viser at 58,2 prosent av PET-flaskene i Europa ble samlet inn i 2017, en økning på 2,9 prosent fra 2016.

Av 3.3 millioner tonn med PET-flasker på det europeiske markedet i 2017, ble 1,9 tonn innsamlet. 1.741.700 tonn PET ble gjenvunnet i 2017.

– Innsamling og gjenvinning av PET er eksepsjonell i plastemballasjeindustrien og viser den viktige rollen materialet har i sirkulær økonomi, sier Christian Crepet, Executive Director i Petcore Europe.

Høyest gjenvinning nord i Europa
I EU er Finland og Tyskland på topp med en innsamlingsgrad på 90-95 prosent. I Norge har Infinitum en godkjent innsamlingsgrad på 95 prosent. 

I Middelhavslandene og Øst-Europa blir under 30-40 prosent innsamlet, og tallene varierer sterkt fra land til land. Dette skyldes forskjellige metoder for innsamling og sortering.

Undersøkelsen viser også en økning for PET-skåler i klare og ugjennomsiktige baller. Men selv om disse produktene er gjenvinnbare, har de en negativ effekt på de gjenvunnede flakene. Andelen klare baller varierer fra 1 prosent til 12-18 prosent i de forskjellige landene.

Ønsker separate strømmer for ugjennomsiktige skåler og flasker
Når det gjelder skåler og ugjennomsiktige flasker i baller med blandet farge er innsamlingsgraden fra 1-25 prosent. Disse materialene regnes som vanskelige å gjenvinne og bør ifølge Petcore samles inn i separate strømmer.

I Europa ble det i 2017 gjenvunnet 1.741.700 tonn PET i 2017, med en uutnyttet kapasitet på 296.400 tonn.

Det viktigste markedet for rPET er ark (40%), formblåsingsapplikasjon (29,5%) og fiber (15,5 %). De resterende 15 prosentene brukes til stropping og andre bruksområder.

Vil ha harmonisert innsamlig i hele Europa
– I dag blir alle drikkevareflasker i PET og de fleste PET-skåler designet for gjenvinning. Europeiske PET-gjenvinnere har en uutnyttet kapasitet, og merkevareeierne har forpliktet seg til å bruke mer gjenvunnet PET.

– Det krever harmonisert innsamling over hele Europa, sier Christian Crepet. Detaljene i rapporten bil bli presentert på Petcore Europe Conference ii Brussel 6.-7. februar 2019.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar