Uro blant forbrukerne og strengere regelverk har økt presset på mer bærekraftig og sikker emballasje. Metsä Boards svarer med 360 Service.
360 Service er et samarbeid for å levere fordeler i alle ledd i emballasjens verdikjede. Det gjelder alt fra enkel gjenvinning til varemerkets påvirkning, produksjon, effektiv leveransekjede, redusert miljøpåvirkning og andre ting som kompletterer tilbudet av premiumkartong.
Vellykkede løsning for sirkulær økonomi krever innovasjon og kunnskapsbaserte partnerskap.

– Markedet beveger seg raskt. Bedrifter i partnerskap om kan samarbeide raskt om å utvikle og teste nye løsninger blir vinnere, sier Mika Joukio, CEO i Metsä Board.
– Vi i Metsä Boards kjenner våre materialer, lettvekt premiumkartong, ut og inn. Det er kjernen i vår løsning, men vi kan strekke vår support utover selve kartongmaterialet.
Metsä Board 360 Service består av fem deler:
- Sustainability Service skal sikre gjenvinnbarhet og maksimal bærekraft i kartongemballasje
- Packaging Design Service skal garantere bedre forbrukeropplevelser med mindre miljøpåvirkning
- Technical Service benytter Metsä Boards omfattende tekniske ekspertise for å bidra til forbedret konverteringseffektivitet og bedre egenskaper på emballasjen
- R&D Service tilbyr kunnskap om testing og sjansen for å oppdage nye muligheter gjennom felles FoU-prosjekter.
- Supply Chain and Digital Service: Responsiv, bærekraftige og pålitelige leveranser av kartong globalt.
– Bærekraftstjenester er for eksempel svært etterspurt nå. Våre kunder ser etter metoder for å redusere emballasjens miljøpåvirkning. Med vårt tilbud kan vi hjelpe dem å nå sine mål og redusere utslippene gjennom sin verdikjede, oppsummerer Joukio.