Yoplait går til kamp mot greske sukkerbomber

PUBLISERT: 25 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Yoplait Double 0% har spart Norges befolkning for opptil 280 tonn tilsatt sukker det siste året*. Nå gjør Yoplait det samme med gresk yoghurt.

Folks sukkerinntak ligger over myndighetenes anbefaling, og Helseministeren har gått til kamp mot det tilsatte sukkeret. Gresk fruktyoghurt har økt i popularitet, men mange er ikke klar over et at den ofte inneholder mye tilsatt sukker, opptil 10 prosent.

Sukkerfritt alternativ etter gresk modell
– Det er unødvendig å tilsette sukker i gresk fruktyoghurt. Derfor gir vi nå folk et sukkerfritt alternativ laget etter gresk metode, som heller henter smaken fra ekstra mye frukt og bær, sier Carl André Pedersen, Merkevaresjef for Yoplait i Norge.

Den nye yoghurten er spesialutviklet for det norske markedet, og utviklingsprosessen startet for over ett år siden.

– Yoghurt laget etter ekte gresk metode inneholder mye melk, det er kvalitetsforskjellen sammenliknet med vanlig yoghurt, sier prosjektleder Janneke Treimo som har doktorgrad innenfor meieri.

– Med opptil tre liter melk til en liter yoghurt får du en superyoghurt som er fyldigere og med mer proteiner. Vanlig yoghurt bruker en liter melk til en liter yoghurt.

Proteininnholdet avgjør
 Ikke all yoghurt som kalles gresk er laget med den greske metoden. Heldigvis er det enkelt å avsløre.

– Sjekk proteininnholdet. Hvis det er fem prosent eller mindre, så er proteininnholdet ned mot nivået til vanlig yoghurt. Da er det som regel andre tilsetninger og fortykningsmidler som gir den fyldige konsistensen, ifølge Treimo.

*Sammenliknet med å spise vanlig fruktyoghurt med 7 prosent tilsatt sukker.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex